معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از تهیه و ارسال پرونده ۵ اثر منقول برای ثبت در فهرست آثار ملی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰ 28 February 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی گفت: ۵اثر تاریخی- فرهنگی شامل: صندوق چوبی بقعه عزیر پیامبر تفرش، صندوق‌های چوبی بقعه امامزاده عبداله فارسیجان اراک، صندوق چوبی بقعه امامزاده احمد کوهین تفرش، صندوق چوبی بقعه امامزاده طیب روستای شاهسواران اراک و علم سید موسی میرشکرایی تفرش هستند که پرونده آنها تهیه و برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور ارسال شده‌اند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان مرکزی ادامه داد: از میان این آثار تنها علم سید موسی میر شکرایی که به عنوان طوق خاندان میرشکرایی هم شناخته می‌شود مربوط به دوره قاجار است و باقی آثار مربوط به دوره صفویه هستند.
او با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی استان پیش‌زمینه حفظ، نگهداری و احیای بناهای تاریخی است و صیانت از میراث‌فرهنگی نیاکان جزئی از رسالت ملی به‌حساب می‌آید گفت: این آثار نفیس از حیث ساخت و بهره‌گیری از انواع تزئینات هندسی، گیاهی، حیوانی و بخصوص سیر تحول کتیبه‌های ثلث و نسخ حائز اهمیت هستند و اطلاعات جدیدی از بانیان، سازندگان و بعضا حاکمین محلی موثر در وقف آثار برای بقاع متبرکه دارد.
محمودی افزود: تاکنون در استان مرکزی تعداد ۲۲ اثر منقول در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیده که مهمترین آنها منبر چوبی روستای نقوسان تفرش و صندوق‌های چوبی بقاع هفتاد و دو تن ساروق هستند که به دوره سلجوقی تعلق دارند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود برابر مواد ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات بازدارنده، جرم محسوب می‌‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار