معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: برای سال آتی، دولت سیزدهم باید ردیف اعتباری مشخص در خصوص مقوله جوانی جمعیت پیش‌بینی کند.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ 14 February 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،بهنام نظری در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی در اراک، افزود:توجه به جوانی جمعیت از مولفه‌های قدرت کشور است و این مهم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید در چهل‌واره دوم انقلاب مدنظر ویژه قرار گیرد.
وی یادآورشد: سیستم مدیریتی پست‌نشینی باعث شد کشور در خصوص جمعیت با بحران مواجه شود و باید این تهدید به فرصت تبدیل شود.
وی تاکید کرد: بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای توجه به مقوله جمعیتی، دستگاه‌های اجرایی مکلفند برنامه‌ای هدفمند تعریف و ارایه دهند.
نظری ادامه داد: میزان جذب اعتبارات در این راستا به گونه‌ای باشد که سهم استان مرکزی افزایش یابد تا برای سال‌های آتی نیز مشکلی ایجاد نشود.
وی خاطر نشان کرد: انتظار است دستگاه‌های دولتی و واحدهای تولیدی تعامل و همکاری لازم را در خصوص فعالیت بانوان باردار در ارگان مربوطه داشته‌باشد تا خانواده‌ها از فرزندآوری پشیمان نشوند.
نظری گفت: تامین اجتماعی استان مرکزی نیز باید تخفیفات را در حد و چارچوب قانونی برای این جامعه هدف لحاظ کند تا در خصوص اجرای طرح جوانی جمعیت جزو استان‌های شاخص باشیم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: موارد مطرح شده در این نشست به عنوان مصوبه است و باید با جدیت از سوی دستگاه اجرایی دنبال شود تا مصوبات عملیاتی شود.
نظری تاکید کرد: همچنین حضور مدیران در این نشست الزامی است، مگر در شرایط ویژه که در وزارت مربوطه نشست ضروری باشد.
مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: موضوع هوشیارسازی در خصوص بحران زدگی جمعیت امری ضروری است، چرا که وضعیت استان مرکزی در این راستا با ۲۷ استان دیگر قابل قیاس نیست.
پروین مفتح‌زاده افزود: میزان ازدواج و طلاق در استان کاهش یافته به گونه‌ای که در آذر و دی‌ماه سال جاری میزان طلاق ۳۰ درصد افزایش داشت که نگران کننده است.
وی با بیان اینکه امسال میزان موالید در استان مرکزی ۳۰ درصد افزایش یافت، گفت: در این بازه زمانی میزان سقط جنین کاهش داشت که می‌توان گفت هوشیارسازی در بدنه مردم، ارگان‌های دولتی و سایر بخش‌ها تاثیرگذار است.
مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: این استان با مسئله طلاق و ازدواج با مشکل مواجه است و اداره‌کل ورزش و جوانان به عنوان یکی از متولیان امر در این راستا هیچ برنامه عملیاتی ارایه نکرده است.
مفتح زاده عنوان کرد: برای تحقق این نقشه‌راه، برنامه‌ریزی جبهه جمعیتی باید به صورت نظام‌مند باشد و در دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی، هوشیارسازی لازم انجام شود در غیراینصورت راه به جایی نمی‌رود.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در چاله جمعیتی قرار دارد، گفت: اعضای کارگروه منتظر صورتجلسه نباشند و طبق طرح و برنامه وظایف خود را انجام دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: موضوع جوانی جمعیت به عنوان یک دغدغه ملی مطرح است، چرا که با ادامه این روند در چهار دهه آتی با ریزش قابل توجه جمعیت مولد مواجه می‌شویم.
دکتر علی علیمحمدی افزود: اکنون جمعیت زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال در جامعه بالا است از این رو باید با برنامه‌ریزی لازم که در قالب یک پنجره طلایی بازه زمانی هفت ساله است، از این بحران عبور کنیم.
وی تاکید کرد: اکنون استان مرکزی با کمبود پرستار و تخت‌های بیمارستانی مواجه است و باید اقدامات لازم در خصوص تامین جذب منابع انسانی لازم صورت گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: در خصوص اجرای طرح جوانی جمعیت در این دانشگاه تاکنون، ۱۷۰ مصوبه در پی داشته که ۱۳۵ مورد آن اجرایی شده و ۳۵ مورد نیز در دست اجرا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار