مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی از بهره برداری از ۳۶۵ طرح عمرانی در ۳۶۵ روستای این استان در دهه مبارک فجر خبرداد.
کد خبر: ۱۰۹۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ 09 February 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، حمید پاکپور در جمع خبرنگاران افزود: در راستای بهره‌برداری از این تعداد طرح عمرانی، ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و ۸۴ هزار خانوار روستایی از ثمرات این طرح‌ها بهره‌مند شدند.
وی بیان کرد: بیشترین طرح‌ها (معادل ۵۹ درصد) در راستای بهسازی معابر است و ایجاد ساختمان دهیاری، جدول‌گذاری معابر، ایجاد ۱۳ بوستان، ساماندهی آرامستان، ایجاد پلهای بتنی، اجرای دیوار ساحلی برای کاهش مخاطرات ناشی از سیل، ایجاد پنج زمین چمن مصنوعی در روستاهای دودهک، علیشار، مشهد الکوبه، قلعه بالا و مروارید ذره شازند از دیگر طرح‌ها است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اظهار داشت: بهسازی شبکه برق روستاهای استان مرکزی در قالب طرح بهارستان و اقدامات مربوط به حوزه آبرسانی به ویژه تعویض شبکه فرسوده آب آشامیدنی از جمله اقدامات مشارکت میان دهیاری و دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی است که در روستاها صورت گرفت.
وی، دسترسی آسان روستاییان به اینترنت با سرعت مطلوب، ایجاد واحدهای مسکونی محرومین، مدیریت ایمنی آتش‌نشانی، و پسماند در قالب ۴۷ تیم مجهز را از دیگر اقدامات انجام شده در روستاهای استان عنوان کرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه خیرین در اجرای طرح‌های عمرانی و هادی روستایی مشارکت گسترده دارشتند، گفت: وضعیت جاده‌های ارتباطی و راه دسترسی روستاییان مناسب است و موارد محدودی نیاز به بهسازی دارد و از سال گذشته تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان بهسازی شد.
پاکپور اظهار داشت: کسب و کارهای کوچک به ویژه در حوزه پوشاک، مبل و منبت و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در بیشتر روستاهای استان ایجاد شد و در حال انجام است.
وی با بیان اینکه ۳۰ روستای استان مرکزی مصوبه کارگروه ملی و استانی به لحاظ گردشگری را دارد، افزود: اکنون چهار روستای وفس، انجدان، آهو و هزاوه به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده‌اند اما برخی روستاهای دیگر استان دارای جذبه بصری، معماری سنتی، محصولات خاص و میراث معنوی است که نیاز است این جاذبه‌های گردشگری روستایی بیشتر معرفی شوند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی، جمعیت استان را یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: از این میزان، جمعیت روستایی ۳۲۳ هزار نفر است که میانگین جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد و در استان مرکزی معادل ۲۳ درصد است.
پاکپور بیان کرد: استان مرکزی از حیث جمعیت روستایی رتبه ۲۱ را دارد و یک و ۵۹ صدم درصد از جمعیت کل کشور در روستاهای استان مرکزی سکونت دارند.
وی با اشاره به اینکه با تاکید استاندار مرکزی برای نخستین بار در ۷۹۱ دهیاری از ابتدای سال برنامه عملیات عمرانی تهیه شده است، گفت: در این راستا یک‌هزار و ۳۷۳ طرح تعریف و در این مدت، یک‌هزار و ۲۲۲ طرح اجرایی شد و مابقی طرح‌ها در مراحل پایانی است.
پاکپور عنوان کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌ها ۸۹درصد است که در این خصوص چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت و شمار خانوارهای بهره‌مند از اجرای این طرح‌ها، ۲۴۹ هزار و ۱۷۳ خانوار است.
وی با بیان اینکه عمده اعتبارات دهیاری‌ها از محل اعتبارات ارزش افزوده است، خاطر نشان کرد: ۹ ماهه امسال از محل ارزش افزوده، پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌های استان واریز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴۳ درصد افزایش دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: در روستاهایی که دهیاری ندارند، ۲۹۰ میلیارد ریال اعتبار با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان برای انجام فعالیت‌های عمرانی در روستاها تزریق شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار