به مناسبت روز جهانی تالابها همایش علمی بررسی وضعیت زیستی تالاب میقان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲ 06 February 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، این همایش به منظور بررسی وضعیت زیستی تالاب میقان فرصتها و تهدیدها  با حضور مدیران استانی ، اساتید دانشگاهی و جمعی ازتشکل های زیست محیطی استان در سالن همایش دانشگاه اراک برگزار شد.
دکتر ذوالفقاری ریس دانشگاه اراک با تبریک ایام ا.. دهه فجر انقلاب اسلامی و با تاکید برمنویات مقام معظم رهبری بر پیشرفت علم و فناوری و نوآوری علمی تاکید کرد.
وی افزود: نو آوری در علم میانبری با ایده های جدید برای کوتاه کردن مسیرپیشرفت علمی است که پایه و اساس شرکت های دانش بنیان را شکل میدهد.
ذوالقاری با بیان اینکه محیط زیست یک مسئله دینی و اخلاقی است که باید تمام الزامات آن رعایت شود یادآورشد: به بهانه تولید نباید محیط زیست را آلوده و تخریب کرد.
وی گفت: با راهکارهای علمی  میتوان هم محیط زیست سالم و هم اقتصادی شکوفا داشت و اگر در بعضی از موضوعات و مسائل زیست محیطی به بن بست برمی خوریم به این دلیل است که به حوزه علم و فناوری رجوع نکرده ایم و در این خصوص هم باید دانشگاهها  به لحاظ علمی به روز باشند.
ذوالفقاری با اشاره به وضعیت صنعتی استان افزود: تعامل و راههای ارتباطی دانشگاه با صنعت همیشه باید مد نظر قرار گیردو سعی بر این است که بسیاری از معضلات زیست محیطی که اکنون در استان وجود دارد از طریق حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه  پیگیری و راهکارهای  عملی رفع این مشکلات  در در کلاسهای درس دانشگاهی پیشنهاد شود.
در ادامه این همایش مهندس یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به روز جهانی تالابها  بر ارزش زیستی تالابها تاکید کرد وگفت: تالاب میقان اراک فرصت ارزشمند زیستی برای استان مرکزی و شهر اراک است.
وی افزود:  تالاب میقان دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است و اگر به درستی به مدیریت احیا و حفاظت آن دقت نشود به لحاظ تولید ریز گرد تهدیدی برای شهر اراک خواهد بود.
یوسفی یادآورشد:محدوده تالاب میقان در ناحیه رویشی " ایرانی تورانی " قرار دارد و به لحاظ فون و فلور منطقه از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است و از لحاظ آموزشی و ظرفیت های آموزشی ،علمی و پژوهشی میتوان به منطقه تالاب میقان نگاه ویژه در سطح بین المللی داشت.  
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود :در حال  تلاش برای ارتقا سطح حفاظتی تالاب میقان هستیم و امیدواریم بتوانیم در سطح بین المللی اقداماتی برای احیا و حفاظت تالاب انجام دهیم .
وی با اشاره به طرح جامع مدیریت تالاب میقان که اکثر دستگاههای استانی متولی اجرای آن هستند تاکید کرد: یکی از موضوعات اساسی در این مورد حقابه تالاب میقان است که در صورت عدم تامین آن تالاب به گستره نمکی وسیعی تبدیل خواهد شد که منبع ریزگرد برای شهر اراک خواهد بود.   
یوسفی بیان داشت: همچنین پوشش گیاهی  منطقه بیشتر از نوع گیاهان شور پسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم گیاهان شور کشور به‌شمار می‌رودواین پوشش گیاهی ، نقش موثری در کنترل شن های روان منطقه دارند و در صورت عدم تامین آب حقابه تالاب از بین خواهد رفت.
در این همایش  داود قربانی نایب رییس  شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: تالاب كويري ميقان اراك يكي از مجموعه هاي كم نظير زيستگاهي كشورويكي از ۱۰ تالاب مهم كشور است که بی تردید باید نسبت به آن توجه ویژه داشت.
وی اضافه کرد : تالاب میقان یکی از زیباترین جلوه های اکوسیستمی استان مرکزی است که به دلیل ویژگی های اکولوژیک و میزان تاثیر گذاری آن بر اقلیم محلی و به خصوص بر شهر اراک یک سیستم حساس تلقی می شود که نیازمند مدیریت زیست بومی می باشد.
قربانی با اشاره باینکه تالاب میقان دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است افزود: تالاب میقان این پتانسیل را دارد که به عنوان یک تفرجگاه وبسترساز اکوتوریسم در منطقه باشد ولی متاسفانه در سالهای اخیر به سمت مرگ تالاب پیش رفته ایم.
در ادامه این همایش تعدادی از اساتید دانشگاهی مطالبی در خصوص وضعیت زیستی  و تهدید ها و چالشهای تالاب ارایه دادند و در پایان این همایش از فعالین حوزه تالاب و پایان نامه های دانشجویی برتر با اهدا لوح قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار