مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق از آغاز فصل جدید مرمتها با اختصاص اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال در بافت تاریخی این شهر خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵ 02 February 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، پروین طیبی با اشاره به اختصاص ۷ میلیارد ریال به مرمت اضراری بافت تاریخی شهر نراق در سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان مرکزی افزود: به زودی فصل جدید مرمت در این بافت تاریخی آغاز می شود.
مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق ادامه داد: اولویت‌های مرمتی شامل مرمت بام امامزاده سلیمان و جداره‌سازی و کف‌سازی ورودی بازار شمس‌السلطنه شهر نراق از سمت خیابان امام خمینی (ره) خواهد بود.
طیبی با اشاره به اینکه احیا و باززنده‌سازی حجره‌های ورودی و بخشی از جداره‌ها توسط شخص خیر و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دلیجان آغاز شده است افزود: مرمت امری است مستمر و مشارکتی و تمامی نهادهای منتفع و ذینفع حتی مالکین و بهره‌برداران قانونی ابنیه می‌بایست در حوزه مرمت با حفظ فرهنگ و تاریخ معماری میراث‌فرهنگی را یاری رسانند.
او گفت: در حال حاضر شرح عملیات مرمت و حجم برآورد عملیات اجرایی تهیه شده و پس از گذراندن روند قانونی قراردادها در فصل مناسب کارگاه‌های مرمتی در بافت تاریخی فعال خواهد شد.
مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق با اشاره به اینکه جذب گردشگر، در گام اول، به محافظت از آثار و بناهای تاريخی نياز مبرم دارد گفت: این شهر کوچک، تاریخی و دست نخورده با ساکنان معتقد و مذهبی مسافران را به یاد گذشته‌های ایرانی اسلامی می‌اندازد.
او اظهارداشت: بافت تاریخی منحصر به فرد نراق از نوع شهر‌های ماسوله و یزد با دیوار‌های کاهگلی و با ترکیبی از بنا‌های تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه است.
نراق یکی از شهر‌های شهرستان دلیجان و استان مرکزی است. این شهر قدمت تاریخی قابل توجهی دارد و پس از ماسوله گیلان، دومین شهر تاریخی ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار