رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۹ طرح همزمان با دهه فجر امسال در این استان به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵ 31 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،علی صفری درجمع خبرنگاران با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۴۲۰ نفر در استان مرکزی فراهم می شود افزود:هشت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منابع مالی ریالی و یک میلیون دلار منابع مالی ارزی برای بهره برداری از این طرح ها هزینه شده است .
صفری از صدور سند تک برگی ۲۰ درصد اراضی کشاورزی این استان در سال جاری خبرداد وگفت: چهار درصد اراضی کشاورزی استان مرکزی دارای سند بود و میزان اراضی سنددار استان در سال جاری به ۲۴ درصد افزایش یافته‌ و متوسط آمار کشوری در این زمینه، ۱۵ درصد است.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در زمینه صدور سند برای اراضی کشاورزی رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌است یادآورشد: ۴۰۸ پلاک استان معادل ۵۳ درصد اراضی کشاورزی استان در مدت یک سال گذشته رفع تداخل شده و این استان تا هفته گذشته رتبه نهم را در کشور داشته است همچنین سند تک برگی ۷۶ هزار هکتار از اراضی کشاروزی استان مرکزی تا کنون اخذ شده و سند تک برگی ۸۹ درصد این اراضی در سال گذشته گرفته شده‌است.
صفری با بیان اینکه ۵۵۰ مورد سال گذشته اجرای احکام در استان مرکزی انجام شد که این مهم در روزهای اخیر تشدید شده است گفت: ۵۶۱ هکتار زمین سال گذشته برای اجرای طرح های کشاورزی و غیرکشاورزی نیز به مردم تحویل داده شده‌است.
وی با بیان اینکه طرح کشاورزی قراردادی امسال برای نخستین بار در ۲۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گندم آبی استان مرکزی اجرا شد اضافه کرد: ۲۸۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در این استان تولید شد که نسبت به سال زراعی قبل از آن ۶۰ درصد افزایش یافته و گندم مازاد کشاورزان نیز در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل از آن ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
صفری از کاهش ضریب سن زدگی گندم تولیدی برای اولین بار در استان مرکزی در سال زراعی گذشته به کمتر از یک درصد خبرداد وگفت: ضریب مکانیزاسیون این استان سال گذشته از یک و هفت دهم با ۱۸ درصد رشد به دو رسیده است.
صفری با بیان اینکه استفاده بهینه از آب از جمله اولویت ها سازمان جهاد کشاورزی است یادآورشد: بر این اساس کشت گیاهان گلخانه ای در این استان سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۳۱ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره اجرای طرح داربستی در باغات خنداب افزود: اجرای این طرح نقش مهمی در تولید انگور داشته و اجرای این طرح سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۶۶ درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: سال زراعی گذشته در سطح استان یک میلیون و ۸۵۰ هزارتن محصولات زراعی و بیش از ۶۰۶ هزار تن محصولات باغی تولید شد که تولید این محصولات نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد افزایش یافته است.
صفری ادامه داد: ایجاد ۵۷ هکتار سایه بان باغات، ۱۸ هزارهکتار کشاورزی حفاظتی با ۴۲ درصد رشد، صادرات بیش از ۲۴۰۰ تن فلفل دلمه ای از دیکر اقدامات حوزه کشاورزی استان مرکزی بوده است.
وی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی اصلاح نژادی دام و طیور در استان مرکزی گفت: سه هزار میلیارد ریال وام در طرح مردمی سازی یارانه ها برای تامین سرمایه در گردش به دامداران و مرغداران استان پرداخت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۱۶۸ تن ماهی خاویاری در مدت یکسال گذشته در استان تولید شده که نسبت به سال قبل از آن ۴۵ درصد رشد داشته است.
صفری تاکید کرد: یک هزار و ۳۶۲ تن گوشت مرغ منجمد داخلی، یک هزار و ۱۱۹ تن گوشت گوساله داخلی و ۱۶۲ تن گوشت منجمد گوساله سال گذشته توسط پشتیبانی امور دام استان خریداری و ذخیره سازی شد.
صفری با اشاره به پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال وام بانکی در بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: ۸۰ واحد راکد بخش کشاورزی در این مدت به مدار تولید بازگشت همچنین هفت هزار و ۴۴۰ تن برنج خارجی، چهار هزار و ۳۵۰ تن شکر، ۶۷۰ تن روغن، ۲ هزار و ۹۰۰ تن مرغ منجمد و ۶۷۶ تن گوشت منجمد در مدت یک سال گذشته برای تنظیم بازار در این استان توزیع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار