مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس نتایج سرشماری انجام شده در دیماه جاری، جمعیت حیات وحش استان در وضعیت مطلوبی نسبت به نتایج آخرین سرشماری قرار دارد و از روند افزایشی برخوردار است.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳ 31 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی ، یوسف یوسفی  افزود:  به منظور برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد حیات وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل، سرشماری حیات وحش در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های حساس استان صورت پذیرفت.
وی بیان داشت : در این برنامه سرشماری جمعیت گونه های شاخص شامل کل و بز، قوچ و میش، گراز و گرگ در زیستگاه های مناطق پایش و بررسی گردید. و با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت استان و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش، روش اجرا این سرشماری بصورت مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی بود که براین اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه بر روی نقشه های توپوگرافی تهیه و در اختیار محیط بانان و کارشناسان خبره استان قرارگرفت.
یوسفی  افزود: بر اساس نتایج سرشماری حیات وحش در دیماه امسال و  با بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص گردید جمعیت سم داران شاخص استان  با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است .همچنین تعداد قابل توجهی گرگ، گراز، روباه، خرگوش و شغال در این سرشماری مشاهده شد.
وی  در خصوص رسیدگی به حیات وحش مناطق تحت مدیریت استان در فصل زمستان و روزهای برفی  بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر، برف بسیار سنگینی نباریده است و به همین دلیل برف موجود در مناطق به سرعت آب می شوند و حیات وحش دچار مشکل علوفه ای نشده اند و در حال حاضر مشکل آذوقه برای حیات وحش در منطقه وجود ندارد، اما اگر میزان برف سنگین باشد، قطعا در آن زمان محیط ‌بانان وارد عمل می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآورشد: برنامه ریزی در خصوص جلب مشارکت مردم در قالب جوامع محلی، و تشکل‌های زیست محیطی و آموزش آنها، از جمله برنامه‌هایی است که برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی مناطق در دست اجراست. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار