کارشناس هماهنگ کننده بیماری سل مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سل یک بیماری باکتریال است که توسط مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (گاهی مایکو باکتریوم بویس و مایکو باکتریوم افریکانوم) ایجاد می شود، اغلب ریه ها را درگیر می کند، اگر چه می تواند سایر قسمت های بدن مثل مثانه و استخوانها و.... را درگیر کند.
کد خبر: ۱۰۸۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷ 29 January 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهروز رفیعی افزود: عامل بیماری از طریق ترشحات تنفسی از فرد آلوده به افراد دیگر سرایت می کند، سل در صورت عدم شناسایی و درمان بموقع می تواند کشنده باشد با این حال، سل قابل درمان و پیشگیری است.
وی یادآورشد: شناسایی و درمان کسانی که آلوده هستند اما هنوز به سل فعال مبتلا نشده اند می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده و در نتیجه شیوع سل را در جامعه از بین ببرد،میزان بروز سل در دنیا ۱۲۷ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است و در ایران در سال ۱۴۰۰میزان بروز سل ۳/۷ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر بوده است.
وی گفت:  در سل پنهان، باکتری در بدن به‌ شکل غیرفعال باقی می‌ماند، این نوع سل هیچ نشانه‌ای ندارد اما ممکن است به نوع فعال تبدیل شود، در سل فعال باکتری فعال است و نشانه‌های سل در بیمار مشاهده و این نوع سل به دیگران سرایت می‌کند.
وی افزود: باکتری سل در افراد مبتلا به HIV، دیابت، سوءتغذیه، یا افرادی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند داروهای آرتریت روماتوئید، استروئیدها، همچنین مبتلایان به سوء تغذیه، بیماری های کلیوی، معتادان به مواد مخدر، انواع سرطان ها یا افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند بیشتر از سایرین درمعرض خطر ابتلا به سل هستند، البته مسافرت به مناطقی که سل در آنجا شیوع بالائی دارد از عواملی هستند که احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.
دکتر رفیعی ادامه داد: نشانه‌های بیماری سل فعال شامل، سرفه بیش از سه هفته، خلط در هنگام سرفه که ممکن است همراه با خون باشد، بی‌اشتهایی و کاهش وزن، خستگی و تعریق شبانه، با مشاهده هر یک از علائم بالا باید به پزشک مراجعه شود، این نشانه‌ها با گذر زمان شدیدتر می‌شود، اما گاهی ممکن است خودبخود از بین برود و دوباره آشکار شود، سل پنهان هیچ‌گونه علائمی ندارد و حتی در عکس‌برداری ریه نیز نشانی از آسیب دیده نمی‌شود.
وی یادآور شد: برای تشخیص سل از معاینات جسمی، انجام تست پوستی توبرکولین، رادیوگرافی قفسه سینه، سی تی اسکن، بررسی و کشت خلط، بررسی‌های آزمایشگاهی خون استفاده می‌شود، آسان‌ترین و بهترین روش برای تشخیص بیماری سل، آزمایش نمونه خلط است که در سه نوبت انجام می‌شود، بهترین راه پیشگیری از سل جلوگیری از انتشار آن با استفاده از ماسک و تهویه مناسب در محیط زندگی و کار است.
وی افزود: در راستای کنترل و درمان بیماری سل در دنیا سازمان بهداشت جهانی راهبردی را تحت عنوان DOTS ارائه کرده است، این راهبرد مهم دارای ارکان پنج گانه (حمایت همه جانبه دولت ها، بیماریابی غیر فعال از طریق آزمایش میکروسکوپی اسمیر خلط، درمان با رژیم داروئی کوتاه مدت تحت نظارت عوامل بهداشتی برای تمامی بیمارانی که اسمیر خلط انها مثبت است، تامین منظم نیازهای داروئی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی، تثبیت نظام ثبت و گزارش دهی برای نظارت و گزارش دهی) می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار