رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر در جهان و کشور هستند و چهار بیماری عمده غیرواگیر (بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی) به ترتیب مسئول بیش از ۷۶ درصد از مرگ و میرها در جهان و ۷۲درصد از مرگ و میرها در ایران می باشد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲ 28 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: این ۴ بیماری ریشه در سبک زندگی و رفتارهای افراد دارد.
وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی ناسالم، نداشتن فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل مهمترین دلایل و سبک های ناسالم زندگی افراد در جامعه است که متاسفانه رواج یافته و باعث مشکلات عدیده ای می شود، افزود: در حال حاضر با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و ... بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان ها در حال افزایش است که می توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد.
وی تاکید کرد: دغدغه ای که امروزه سرطان را به عنوان یک معضل بهداشتی در سطح جهان معرفی می کند و مبارزه با آن را جزو اولویت های بهداشتی درمانی قرار می دهد، رشد رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح جهان و به خصوص در کشور ما می باشد.
دکتر علیمحمدی ادامه داد: در حال حاضر تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطان ها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه ای محسوب می شود چرا که پیشگیری از بروز سرطان ها با کنترل عوامل خطر مقدور، و تشخیص زودهنگام با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان ها امکان پذیر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تخمین زده می شود که بیش از یک سوم تمام موارد سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زود هنگام، بالقوه درمان پذیر می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار