با هدف تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی و اعمال سیاست های ۱۵ گانه زیست محیطی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و در راستای پیشبرد اهداف و موضوعات محیطی زیستی استان ، با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و رئیس دانشگاه اراک تفاهم نامه همکاری مشترک در ۱۱ ماده تنظیم و به امضاء رسید.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱ 25 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی ، در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری که در دانشگاه اراک  انجام پذیرفت، طرفین بر تعامل وایجاد  همکاری های مشترک علمی ، پژوهشی ، فناوری و آموزشی در راستای حفظ محیط زیست و ضرورت نشر فرهنگ زیست محیطی در سطح جامعه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.
یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این نشست گفت : بنا بر این داریم که از حداکثر ظرفیت های علمی و پژوهشی استان دعوت به همکاری کنیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات استان را برطرف کنیم.
وی با اشاره به این موضوع که معضل آلودگی هوا ازچالش های اصلی محیط زیست در استان است تاکید کرد : قانون هوای پاک قانونی جامع و کامل است وبرای اجرایی شدن  نیاز به پیگیری دارد و فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی از طرف دانشگاهیان برای رفع این معضل  و اجرایی شدن این قانون باید همزمان با هم پیش برود.
وی بیان داشت استان مرکزی دارای سه هزار واحد صنعتی است که نیازمند پایش مستمر است و اگر هریک از این صنایع در بحث آلودگی های زیست محیطی مشکلی داشته باشد و عوارضی بابت آلایندگی پرداخت کند این عوارض باید با برنامه ریزی درست در جایی هزینه شود که  در رفع آلایندگی زیست محیطی موثر واقع شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به شعار سال با عنوان " محیط زیست مردم پایه ، هوشمندانه و فناورانه " تصریح کرد دانشگاه اراک  با توجه به قابلیت ها و پتاسیل های موجود در بحث هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری می تواند در پایش مناطق تحت مدیریت استان و حفظ تنوع محیطی زیست استان یاری رسان محیط زیست باشد .
یوسفی افزود : بخش عمده ای از معضلات زیست محیطی موجود ریشه در فقدان آگاهی های لازم زیست محیطی  در جامعه  دارد و نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد علاقه در مردم و ارتقاء دانش عمومی در زمینه حفظ محیط زیست است  از اینرو شورای راهبردی و اتاق فکر در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تشکیل شده که ضمن دعوت از حضور اساتید دانشگاهی در این شورا به طور جد از نقطه نظرات ایشان در این جلسات استفاده خواهد شد.
 در این جلسه دکتر ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک حفظ محیط زیست راوظیفه شرعی ، اجتماعی و اخلاقی خواند و گفت: در بیشتر مراجع دینی به این موضوع تاکید شده است .
وی افزود:  دانشگاه اراک  با  ۷۵۰۰ دانشجو این قابلیت را دارد که مطالبه گر موضاعات  زیست محیطی در سطح جامعه باشد و میتوان با استفاده ازتوان علمی وفناورانه دانشگاهی و مشارکت مردمی برای حفظ محیط زیست تلاش کرد.
 ذوالفقاری با بیان توانمندی دانشگاه برای کمک به حفظ محیط زیست عنوان کرد: دانشگاه اراک می تواند در زمینه انجام طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی  ، ایجاد بورسیه تحصیلی برای رشته محیط زیست  ، ارتقاء دانش فنی، نشر فرهنگ زیست محیطی برای ایجاد علاقه در حفاظت از محیط زیست، زیست فناوری محیط زیست بخصوص در حوزه ذخایر ژنتیک ، همکاری خوبی با اداره کل محیط زیست استان مرکزی داشته باشد.
در ادامه این جلسه تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو مجموعه به امضاء رسید که هدف از انعقاد این تفاهم نامه  بهبود کیفیت و ارتقاء شاخص سلامت محیط زیست برای زیست پذیرشدن منابع  آب ، خاک و هوا و تحقق توسعه پایدار از طریق هم افزایی فرا بخشی در حوزه مسائل زیست محیطی استان مرکزی است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار