استاندار مرکزی از تشکیل ستاد معین اقتصاد دریا در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ 22 January 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در نشست بررسی وضعیت شرکت ماشین‌سازی اراک که با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور برگزار شد با بیان اینکه ماشین‌سازی اراک در حوزه این اقتصاد نقش موثری دارد افزود: شرکت ماشین‌سازی این شهرستان به عنوان گل سرسبد صنایع استان مرکزی است و این مهم بارها از سوی مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و اسناد راهبردی تاکید شده است.
وی ساحل دریا را نقطه توسعه کشور عنوان کرد و گفت: کشور در توسعه ساحل دریا عقب است و توجه به این مهم موجب بروز اتفاقات خوبی در حوزه مسایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور می‌شود.
استاندار مرکزی از سفر مسئولان و مدیران صنایع این استان به سواحل مکران خبرداد و گفت: در راستای برقراری توسعه روابط اقتصادی استان مرکزی با منطقه مکران، هفته سوم یا پایانی بهمن‌ماه جاری این سفر انجام می‌شود.
مخلص‌الائمه اظهار داشت: صنایع بزرگ استان مرکزی اکنون به رده پیمانکاران دسته دوم، سوم و پنجم به شمار می‌روند که باید به پیمانکاران دسته اول کشور تبدیل شوند و وظیفه خود را در حوزه دریا، ساحل و جزایر انجام دهند.
وی ادامه داد: شرکت‌های دولتی، خصوصی و عمومی استان مرکزی باید با بهره‌گیری از ظرفیت یکدیگر یک شرکت بزرگ تشکیل دهند تا از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت بیشتر کشور استفاده شود.
استاندار مرکزی یادآور شد: زمانیکه شهر اراک ۲۵۰ هزار نفر جمعیت داشت، چهار هزار و ۲۰۰ نفر در ماشین‌سازی مشغول به کار بودند اما هم‌اکنون با وجود جمعیت ۶۵۰ هزار نفری این شهر، ۲ هزار نفر در این شرکت فعالیت دارند.
مخلص‌الائمه گفت: بر اساس دستور رییس جمهور، شرکت ماشین‌سازی اراک باید به نقطه شکوفایی گذشته خود بازگردد.
وی عنوان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های کشور در بخش‌های مختلف خصوصی، دولتی، عمومی و خارج از کشور، می‌توان ماشین‌سازی اراک را به دوران شکوفایی گذشته و چند گام جلوتر از نقطه شکوفایی حرکت داد.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک نیز گفت: با انتقال سهام این شرکت به مپنا، از چهار هزار و ۲۰۰ نیروی کار مشغول در این شرکت، اکنون ۲ هزار نیرو فعالیت دارند که نه تنها اشتغال جدیدی ایجاد نشده، بلکه فرصت‌های کاری در این شرکت کمتر شده است.
رضا سرایی افزود: بسیاری از تجهیزات صنعتی کشور برای نخستین‌بار در این شرکت طراحی و ساخته شده است اما هیچ کدام از این تولیدات، ثبت مالکیت معنوی نشده است.
وی بیان کرد: اکنون شرکت ماشین‌سازی اراک با ۲۵ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کند و ۷۵ درصد ظرفیت این صنعت مهم خالی است.
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک ادامه داد: در سطح ملی تجهیزات و تولیداتی وارد کشور می‌شود که ماشین‌سازی اراک قادر به تولید آن است و این شرکت از نظر فرهنگ سازمانی، خود را بی‌نیاز از بازاریابی می‌داند اما در ماه‌های اخیر سعی شده تا ظرفیت ماشین‌سازی بیشتر معرفی شود.
سرایی افزود: این شرکت در طرح‌های اقتصادی، در منطقه مکران سهمی ندارد و در حوزه صنایع دریایی و بندری نقشی ایفا نمی‌کند.
وی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته، ساخت ۲ تا سه پل در استان مرکزی به ماشین‌سازی واگذار شد و در اجرای طرح‌های عمرانی داخل و خارج استان، این مجموعه صنعتی بی‌نصیب بوده است.
مدیرعامل ماشین‌سازی اراک افزود: ظرفیت‌های طراحی و تولید این شرکت در سطح استان ناشناخته است و نیاز است به این مهم توجه ویژه شود.
سرایی افزود:هم‌اکنون این شرکت، ۴۰ هزار میلیارد ریال قرارداد جاری دارد که با قراردادهای اخیر این میزان افزایش پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: این شرکت ظرفیت لازم برای تولید ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی را دارد و سرریز آن برون سپاری در استان مرکزی است که می‌تواند اشتغال و توسعه دانش فنی را به همراه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار