معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پرونده ۷ اثر تاریخی غیر منقول استان مرکزی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹ 21 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی افزود: در گذشته ۹۰۸ اثر غیر منقول در سطح استان به ثبت رسیده که بازار اراک، مسجد جامع ساوه و بازار نراق از مهمترین آنها است.
محمودی تصریح کرد: پرونده ۷ اثر تاریخی فرهنگی غیر منقول استان شامل قلعه لریجان محلات (مربوط به دوره صفویه)، بقایای قلعه جمشیدی شهر نیم ور (مربوط به دوره قاجار)، قلعه مستوفی الممالک آشتیان (مربوط به دوره قاجار)، خانه محمد رئوفی نراق مربوط به دوره قاجار)، قلعه اردمین ساوه (مربوط به دوره قاجار)، حمام چاله اسلامی خمین (مربوط به دوره قاجار)، قلعه جمشیدی ( مربوط به دوره ساسانی) و مهمترین اثر تاریخی؛ دستکند زیرزمینی تفرش (مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی ) آماده و برای ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت وزارت متبوع ارسال شده است.
محمودی ادامه داد: یکی از مشکلات ثبت بنا و آثار تاریخی غیر منقول عدم همکاری و نارضایتی مالکان برای ثبت ملی این آثار است. عمده بناهای تاریخی در بافت‌های تاریخی شهرها قرار دارند و به سبب کاهش قیمت ملک پس از ثبت ملی، برخی مالکان تمایلی برای ثبت این آثار تاریخی ندارند.
او افزود: بر همین اساس گاهی مشاهده می‌شود برخی از مالکان تعمدا اقدام به مسدود کردن مسیر ناودان این بناها، تخریب ایزوگام و سایر اقدامات برای تسریع در تخریب خود‌به‌خودی بنا می‌کنند.

خبرنگار محسن بهرامی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار