رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت : استان به غیر از دانه های روغنی در سایر محصولات خودکفا است، تولید گندم ما در سال گذشته ۲۷۰ هزار تن بوده است که از این میزان ۷۰ هزار تن بیش از نیاز استان تولید شده است .
کد خبر: ۱۰۸۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳ 17 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی صفری در نشست تشکلهای بخش کشاورزی در استان مرکزی که با حضورمعاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، و جعفری مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری و رئیس امور صنفی استان مرکزی در سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد افزود: خوشبختانه در استان ما ۸۰ درصد امنیت غذایی فراهم شده است و باتوجه به اینکه امنیت غذایی مولفه مهم امنیت ملی است ما در تلاشیم این میزان را به ۱۰۰ درصد برسانیم که پایه ای برای امنیت ملی بشود .
رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت : یکی از شاخص های بخش کشاورزی ، گسترش ماموریت های این بخش است علیرغم محدودیت های فراوان در این بخش ، با کمترین حاشیه علیرغم وجود مشکلات ، این بخش اداره میشود .
وی افزود: گستردگی هرکدام از وظایف در این بخش ، به اندازه یک اداره کل است .بطور مثال در بخش اراضی بحث آب و خاک ، زراعت ، دام و طیور ، آبزیان ، صنایع تبدیلی ، ترویج تنظیم بازار ، دام پزشکی و .... وجود دارد که این ها همه نشانگر گستردگی بخش کشاورزی است و این گستردگی مستلزم کمک بیشتری است تا به امنیت غذایی صد در صدی برسیم .
صفری گفت: کل اراضی کشاورزی استان ، ۶۷۵ هزار هکتار است . از این اراضی سالیانه به علاوه بخش دام و طیور و آبزیان ، ۳ میلیون تن تولید داریم و تعداد بهره بردار بخش کشاورزی استان بیش از ۱۰۴ هزار نفر است .
وی سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی را بین ۱۳ تا ۱۹ درصد متغیر دانست و گفت: همچنین در تولید محصولات دامی مانند شیر و گوشت دام حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد مازاد داریم و به استان های هم جوار مانند تهران صادر میشود .
رئیس جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد : استان ما در تولید گل و گیاه زینتی ، شاخص کشوری هستیم ودر تولید گوشت و مرغ و شیر و رتبه زیر ۱۰ کشوری را کسب کردیم .
صفری ضریب مکانیزاسیون استانرا ۹۸ اعلام کرد و افزود: این شاخص با نورم کشوری برابری میکند .
وی متوسط راندمان آب را ۴۴ درصد اعلام کرد و گفت متوسط کشوری ۳۷ درصد است و خوشبختانه ما از متوسط کشوری پیشی گرفته ایم .
صفری متوسط بهره وری آب در استان را به ازای هر مترمکعب ، ۱۲۱۰ گرم عنوان کرد و گفت : ما در تلاشیم به میزان بالاتری برسیم تا به شاخص بهره وری بالاتری دست یابیم.
وی هم چنین ظرفیت فراوری در استان را ۳۸۰۰ هزار تن اعلام کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار