نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوا اراک نیاز به بازنگری دارد و باید با توجه و متناسب با پیشرفت مصوبات قبلی تدابیر ویژه اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳ 16 January 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی اکبر کریمی  افزود: در آمدحاصل از عوارض آلایندگی استان نباید منبع در آمدی برای شهرداری ها باشد و این منبع در آمدی باید برای بهبود محیط زیست و کاهش آثار سوء این آلایندگی هزینه شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی مقوله محیط زیست را موضوعی راهبردی برای تمامی فعالیت ها بشری خواند و بر لزوم حفظ و حراست از محیط زیست تاکید کرد وگفت : همه افراد و تمامی فعالیت ها با مقوله محیط زیست در ارتباط هستند و نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود.
وی با تاکید برلزوم حفظ و حراست از محیط زیست افزود: برخورداری از هوا پاک ، آب و خاک سالم یک الزام برای زندگی و حیات بشری است و هر گونه فعالیتی که در حوزه پیشرفت و توسعه صنعتی انجام میگیرد باید متناسب با الزامات و قوانین محیط زیست باشد.
دکتر کریمی بیان کرد تجارب بشری در دنیا نشان داده است که فعالیت های مخرب محیط زیست در وهله اول به خود انسانها ضرر میزند و به این خاطر است که در این کشورها بیشترین تاکید در حوز ه محیط زیست است .
ایشان  بیان کرد: محيط زيست يكي از اولويت هاي مهم دولت واز جمله اساسي ترين مطالبات مردمي به شمار مي آيد و مجموعه محیط زیست باید نهایت دقت و جدیت را در رصد و پایش صنایع داشته باشد
دکترکریمی خاطر نشان کرد:با توجه به وظایف سنگینی که حاکمیت و جامعه بر عهده محیط زیست گذاشته است باید در جا نمایی و توسعه صنایع کار کارشناسی دقیق انجام شود تا برای مردم زیانبار نباشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث آلودگی هوا در کلانشهر اراک گفت : طرح جامع کاهش آلودگی هوا کمترین اتکا به اعتبارات دولتی را داشته است و متاسفانه منابعی از محل اعتبارات دولتی به آن تخصیص داده نشده است.
وی افزود: مناطق حفاظت شده در استان مرکزی به عنوان يك گنجينه تنوع زيستي و بي نظير در بحث زيستگاه هاي كشور محسوب مي شود و حیات وحش این مناظق امانتی است الهی که باید به نسل های آتی سپرده شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت : سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه مند است در راستای قوانین موجود ازجمله قانون هوای پاک ، قانون شکار و صید، حفاظت خاک ، قانون مدیریت پسماند و ......طرحها وپروژه های متعددی را اجرایی کند و در همین راستا این اداره کل برنامه ریزی های مدیریتی را در این حوزه ها انجام داده است تا بتوانیم شاهد تغییراتی اساسی باشیم.
یوسفی بیان کرد : ۲۸۰ کنوانسیون بین المللی در ارتباط با مباحث محیط زیست وجود دارد که تمامی آنها تعهداتی برای ما در سطح ملی و بین المللی دارد.
وی بیان کرد : برای اجرای قانون هوای پاک، ازطریق استانداری مرکزی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با مشارکت دستگاههای مسئول وبامشارکت سازمانهای مردم نهاد ومتخصصین امر طرح کاهش آلودگی هوای اراک بازنگری و۳۹ پروژه موثر ، پس ازحدوددوسال کارکارشناسی ومطالعه جمع بندی شده است که درصورت تامین اعتبارات لازم ازمحل اعتبارات عوارض آلایندگی ویا بودجه عمومی و با اجرای این ۳۹ پروژه می توان به کاهش آلایندگی هوای اراک امیدواربود.
 وی عنوان داشت : در قانون هوای پاک ۱۸ دستگاه استانی مسئولیت دارند که ازسال ۹۶تاکنون بایستی وظایف خودراانجام می دادند ولی به علت شرایط تحریمی و کمبود اعتبارات پیشرفت رضایت بخش نداشته اند.
 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بااشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ ، اجرای دقیق این قانون را از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا برشمرد و کمبود اعتبارات را یکی از دلایل عدم تحقق مواد قانونی این قانون عنوان کرد.
یوسفی عنوان کرد: عمده درآمد حاصل از اخذ عوارض آلایندگی به شهرداری ها و دهیاری ها تخصیص داده می‌شود و بخش کمی از آن در جهت اهداف قانون هوای پاک هزینه می شود و باید برای اجرای بهتر مصوبات برای این قانون منابع مالی پایدار پیش بینی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان این نشست ضمن قدردانی از تعاملات ارزنده نمایندگان استان با محیط زیست ، ابراز امیدواری کرد تا از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، دستگاههای نظارتی واین اداره کل نظارت بیشتر براجرای قانون مذکورمعمول گردد تا بتوان زمینه همکاری های مشترک در راستای حل مشکلات زیست محیطی استان برای دستیابی به اهداف مهم زیست محیطی را فراهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار