رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان گفت: همزمان با یکصدو هفتادو یکمین سالگرد شهادت امیرکبیر اولین همایش معرفی کهن دیار فراهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳ 11 January 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، سعید نیک نام افزود: این همایش همزمان با گرامیداشت یکصدو هفتاد و یکمین سالروز شهادت میرزاتقی‌خان امیرکبیر به منظور پاسداشت خدمات و زحمات امیرکبیر، با حضور فرماندار شهرستان، اساتید، صاحب نظران، نویسندگان، نخبگان و پژوهشگران در سالن دانشگاه آزاد شهرستان فراهان برگزار شد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان یادآورشد: در این مراسم بهترین مقاله ها، شعر و داستان از شخصیت وجودی امیرکبیر ارائه شد.
او با تاثیر فراهان در رشد موسیقی عاشیق و چگورنوازی گفت: در این مراسم قطعه ای از موسیقی چگونوازی اجراشد.
نیک نام افزود: در پایان مراسم از مقالات برگزیده با اهدا لوح و تندیس جشنواره قدردانی شد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فراهان با اشاره به اینکه میرزاتقی خان امیر کبیر زاده خطه فراهان است ادامه داد: ۲۰ دی ماه سالروز شهادت میرزاتقی خان امیرکبیر است که به دلیل استبداد ستیزی در دوره صدر اعظمی خود در دوران قاجار با همدستی عوامل داخلی و خارجی به شهادت رسید.
میرزا محمدتقی خان به خاطر هوش و استعداد كم‌نظيرش از همان دوران نوجوانی مورد توجه قرار گرفت و به ترتيب به سمت منشی گری آن دو دست يافت و به سرعت مورد توجه قائم‌مقام و عباس ميرزا نايب‌السلطنه قرار گرفت.
فسادها، عدم كفايت مديران، رشوه خواری زمامداران به ويژه فرمانداران شهرهای مختلف يكی از معضلات و مشكلات كشور ايران در زمان قاجار بود و اميركبير توانست با درايت و تيزهوشی و استفاده از نيروهای كارآمد با همه آنها مبارزه كند.
اميركبير در محرم۱۲۶۸ از مقام صدارت اعظمی عزل شد و در شب شنبه ۱۸ ربيع‌الاول۱۲۶۸توسط حاجب‌الدوله در حمام فين كاشان به قتل رسيد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار