مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از اجرای ۴۰۰ برنامه در قالب ۴۰ عنوان در دهه گرامیداشت وقف ( دوم تا ۱۱ مهرماه) در نقاط مختلف این استان خبرداد.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ 21 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،حجت الاسلام عبدالله واحدی در جمع خبرنگاران افزود: دهه وقف امسال از ۲ مهرماه آغاز و تا ۱۱ مهرماه ادامه دارد و در این مدت برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است که برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف در جوار امامزاده عبدالله (ع) و آمنه خاتون (س)، بهره برداری از طرح پرورش میگو در گمیشان استان گلستان، بازدید از طرح‌های شمیم خدمت، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، ائمه جمعه شهرستان‌ها، دیدار با استاندار مرکزی و فرمانداران، برگزاری مسابقات قرآنی، نشست تخصصی وقف با قضات، سخنرانی قبل از خطبه‌ها، تقدیر از کادر درمان، تجهیز یک درمانگاه‌ها از محل موقوفات و اختتامیه مسابقات قرآنی، بخشی از این برنامه‌ها است.
وی بیان کرد: از دهه وقف پارسال تاکنون، ۲۷ هزار و ۶۳۸ سبد معیشتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال از محل اجرای نیات واقفین خیر اندیش در راستای کمک به نیازمندان در استان مرکزی توزیع شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: در این مدت، ۳۴۵ هزار وعده غذای گرم در راستای اطعام نیازمندان به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال پخش شده است.
حجت الاسلام واحدی عنوان کرد: طرحی تحت عنوان شمیم خدمت در سازمان اوقاف و امور خیریه با محوریت اشتغال در حال اجرا است که در این راستا، ۱۲ کارگاه آموزش و اشتغال در امامزادگان استان راه اندازی شده و این طرح ها زمینه اشتغال ۲۱۰ نفر را به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: تهیه ۸۵ مورد کمک هزینه جهیزیه در قالب طرح پیوند آسمانی با هدف ترویج ازدواج آسان به ارزش ۲۱ میلیارد ریال، اجرای طرح تندرستی و کمک ۴۰۰ موردی درمان و دارویی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال و آزادسازی ۱۲ زندانی جرایم مالی غیرعمد و کمک به ۱۴۵ خانواده زندانیان به ارزش ۱۰ میلیارد ریال، از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از دهه وقف پارسال تاکنون است.
مدیرکل وقف و امور خیریه استان مرکزی افزود: طرح مهر تحصیلی همزمان با شروع و بازگشایی مدارس توسط این اداره کل اجرا می‌شود که با هماهنگی دستگاه های مربوطه بسته های تحصیلی مورد نیاز با قیمت تمام شده تهیه و بین دانش آموزان نیازمند توزیع می شود.
حجت الاسلام واحدی بیان کرد: پارسال در راستای اجرای این طرح، یک هزار و ۱۱۶ بسته تحصیلی به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تهیه و بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد.
وی اضافه کرد: امسال در آیین اربعین حسینی (ع) ۲ موکب به نام امامزادگان استان مرکزی در شهر کاظمین مستقر بود که علاوه بر اسکان و فعالیت‌های فرهنگی، ۹۰ هزار پرس غذا بین زائران توزیع کردند و خدمات مطلوبی توسط آنها ارایه شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: در این موکب‌ها ۵۰ خادم حضور داشتند و علاوه بر توزیع غذا، ۱۰۰ هزار لیوان آب معدنی بین زائران در داخل عراق و ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی در مرز مهران از محل موقوفات توزیع کردند.
حجت الاسلام واحدی بیان کرد: در مسابقات قرآن کریم اوقاف امسال این استان یک هزار و ۴۰۳ نفر شرکت داشتند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشت.
وی تاکید کرد: افزایش شاخص بهره وری موقوفات در دستور کار جدی قرار دارد و یکی از شاخص‌ترین اقدامات صورت گرفته در این راستا تهیه زمین طرح اقدام ملی مسکن و پروژه هشت هزار و ۱۰۰ واحدی مسکن اراک است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اضافه کرد: حاشیه های زیادی در راستای زمین این طرح ایجاد شد در صورتی که این اداره کل می‌توانست از محل این زمین چندین برابر درآمد زایی داشته باشد، اما این زمین را در اختیار اداره کل راه وش شهرسازی برای خانه دار شدن جوانان، قرار داد.
حجت الاسلام واحدی اظهار داشت: در این راستا یک زمین ۶۵ هکتاری در اختیار مردم قرار داده شده و همین امر باعث شد تا متقاضیان این طرح در داخل شهر خانه دار شوند در صورتی که در تمام کلانشهرها اجرای طرح اقدام ملی در اطراف شهرها بوده است.
وی عنوان کرد: اگر اوقاف تامین این زمین را قبول نمی کرد باید این طرح در شهر امیرکبیر و فاصله ۴۰ کیلومتری با شهر اراک اجرا می‌شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: مقرر شده بود هر نفر در راستای اجرای این طرح برای زمین آن ۶۵۰ میلیون ریال بابت پذیره اولیه به حساب موقوفه واریز کند که حتی این رقم نیز با هماهنگی با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و مسئولان مربوطه، با حداکثر تخفیف به ۲۶۰ میلیون ریال کاهش یافت و این موضوع در هیج جای کشور سابقه ندارد و طرح اقدام ملی مسکن استان مرکزی برای ۲۰ استان کشور الگو شده است.
حجت الاسلام واحدی عنوان کرد: پروژه پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان بندر چارک به ظرفیت پنج هزار تن توسط اداره کل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی در دستور کار است که در این خصوص باید ۵۰ قفس وارد آب شود و تاکنون قرارداد ۱۰ بسته منعقد شده و چهار قفس آن به صورت ازمایشی مهرماه امسال وارد آب می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: تولید ۴۰ تن میگو در گمیشان گلستان از دیگر برنامه‌های این اداره کل است که در راستای افزایش شاخص بهره‌وری موقوفات برنامه‌ریزی شده است.
حجت الاسلام واحدی گفت: امید است در راستای اجرای طرح‌های مختلف اوقاف و امور خیریه در استان مرکزی به جایی برسیم که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی وجود نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار