مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری‌و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت بازار تاریخی اراک برنامه اولویت‌دار این اداره کل است.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵ 17 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، مصطفي مرزبان در نشست بررسی طرح جامع بازار اراک افزود: اعتبار مورد نظر برای مرمت بازار تاریخی اراک با هدف حفظ این اثر ارزشمند در یک‌سال گذشته چندبرابر افزایش یافته و لازم است برای شتاب‌بخشی به این فرآیند از اعتبارات ملی نیز بهره گرفت.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی اقدامات مختلفی برای بازار اراک انجام داده اما شاخص‌ترین آن کف‌سازی و مرمت سراهای این مجموعه تاریخی بوده است.
مرزبان گفت: اکنون مرمت سرای صندوق‌سازهای بازار تاریخی اراک در حال انجام است.
مرزبان افزود: از یک سال گذشته این اداره‌کل مهمترین فعالیت خود را بر مرمت و احیا بناهای تاریخی اراک قرار داده است.
او اظهار داشت: از سال۹۷ قرار داد با مشاور منعقد و با انجام برخی اقدامات مرمت و احیای بازار به تصویب رسید که در سه مرحله شامل شناخت، نقشه‌برداری و اجرا تایید شده است.
رییس شورای اسلامی اراک هم گفت: شورای شهر در دوره ششم، بازار تاریخی اراک را به عنوان نماد و عنصر هویتی _فرهنگی مورد توجه قرار داده است.
پیمان عین‌القضاتی افزود: بازار در کشورهای اسلامی عنصر هویتی به شمار می‌رود که در اراک این ظرفیت ارزشمند وجود دارد و باید برای حفظ آن از همه امکانات استفاده شود.
رییس شورای اسلامی اراک گفت: تلاش می‌شود از ظرفیت میراث‌فرهنگی، هیات امنا بازار، بازاریان و شهرداری در اجرای طرح جامع بازار تاریخی اراک استفاده شود.
عین القضاتی افزود: خانه‌های تاریخی از عنصرهای هویت ساز هستند و نماد گردشگری محسوب می‌شوند اما درحال از بین رفتن هستند و برخی مالکان تلاش‌هایی برای تخریب با هدف سودجویی از این مجموعه‌ها دارند که باید متوقف شود.
او اظهار داشت: باغات و قنوات اراک از دیگر عناصر هویتی هستند که می‌توانند در جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم اثرگذار باشند.
رییس شورای اسلامی اراک گفت: تلاش می‌شود در مدت زمان مشخص در ۲ بخش مرمت و احیای بازار در دستور کار قرار گیرد.
عین القضاتی افزود: سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال و امسال ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک تخصیص داده شد اما باید این اعتبارات به درستی هزینه و به خروجی آن توجه شود.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم گفت: بازار تاریخی اراک نیازمند نگهداری مستمر است و این مهم منحصر به یک زمان و تاریخ نمی‌شود.
حمیدرضا نوازنی افزود: این بنای تاریخی ۲۰۰ ساله باید به طور دائم توسط متولیان نگهداری شود و رویکرد اصلاح و حرکت به جلو باید در طرح جامع بازار اراک مورد توجه قرار گیرد تا طرح جامع به نحو مطلوب اجرایی شود.
او اظهار داشت: برای اینکه بازار تاریخی اراک در فهرست ثبت جهانی قرار گیرد باید اقدامات زیادی اجرایی شود و اضافه و کم کردن بنایی به این مجموعه تاریخی، مانع خواهد شد تا بازار تاریخی اراک در فهرست جهانی قرار نگیرد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: رفع نواقص و مناطق حادثه‌خیز در این مجموعه تاریخی باید در اولویت اجرای طرح جامع قرار گیرد.
در این جلسه برخی از بازاریان نقاط قوت و ضعف اجرای طرح جامع مرمت بازار اراک را یادآور شدند.
مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار