مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: در حال حاضر ۷۳ میلیون مترمکعب از ظرفیت ۲۷۰ میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه پر است و وضعیت این سد بحرانی است.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰ 14 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهندس عزت اله آمری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان با اشاره به وضعیت آبی و بارندگیهای اخیر در استان افزود: بارندگیهای اخیر، ۱۳ میلی متر به میانگین بارندگیهای استان افزود.
مهندس آمری گفت: در حال حاضر وضعیت سد ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است و حدود ۲۶ درصد مخزن سد آب دارد بطوریکه از ۲۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت این سد تنها ۷۳ میلیون مترمکعب آن پر است ولیکن با مدیریت آب موجود تا پایان سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) مشکلی برای تأمین آب شرب و کشاورزی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: وضعیت سد کمال صالح مناسبت تر است و ۵۰ درصد مخزن سد پر است و نگرانی در خصوص تأمین آب شرب شهر اراک نداریم.
مهندس آمری اضافه کرد: در بارندگی های اخیر ورودی به سد کمال صالح نداشتیم، اما حدود ۲.۵میلیون مترمکعب بر اثر سیلاب اخیر آب وارد سد ساوه شد و ورودی سد از ۲۰۰ لیتر برثانیه به حدود ۱.۵ مترمکعب برثانیه رسید.
وی یادآورشد: همچنین بر اساس پیگیری های انجام شده در سال جاری حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب آب از سد کوچری به عنوان حقابه زیست محیطی رودخانه لعل بار رهاسازی شد.

نصب ۱۲۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه و ۶ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شد.
وی ادامه داد: همچنین ۱۲۵ دستگاه کنتور هوشمند در استان نصب شد که مجموع کنتورهای هوشمند نصب شده در استان را به ۱۵۰۰ دستگاه رساند.
وی در خصوص مهندسی رودخانه ها و تعیین تکلیف ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و مسیل ها اظهار داشت: ساماندهی و لایروبی رودخانه ها در داخل شهرها بر عهده شهرداریها و در روستاها بر عهده دهیاری هاست.
مهندس آمری افزود: حدود ۹ هزار کیلومتر رودخانه در سطح استان داریم که حدود ۱۳۰۰کیلومتر از این رودخانه ها اصلی هستند از این ۹ هزار کیلومتر حدود ۲۷۰۰ کیلومتر رودخانه های دارای اولویت محسوب می شوند که برای ۲۵۰۰ کیلومتر از آنها مطالعات تعیین حریم و بستر انجام شده و برای حدود ۷۰۰ کیلومتر اعلان عمومی صورت پذیرفته است.
مهندس آمری با تاکید بر اینکه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی در رودخانه های استان برای مدیریت سیلاب شناسایی شده اند، افزود: تا امروز ۱۲۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است البته پس از سیل سال ۱۳۹۸، بخشی از این نقاط رفع شد، اما لازم است که مجدد این نقاط مورد بازنگری قرار گیرند.
وی در خصوص سیل روستای آهنگران شهرستان فراهان بیان کرد: روستای آهنگران در واقع یک نقطه کور بود و در دشتی مسطح، بارانی با حجم بالا اتفاق افتاد و آب بهترین مسیر برای حرکت خود را دو طرف جاده و در مسیر شیب زمین انتخاب کرد و عملا این روستا درگیر سیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار