نایب دبیر شورای راهبردی جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور گفت:میانگین نرخ باروری در کشور یک و ۶ دهم است و این میزان پایین تر از حد جانشینی جمعیت در کشور است.
کد خبر: ۱۰۶۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶ 14 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت الاسلام محمد مسلم وافی در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی، افزود: ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در کشور به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه استان یزد اولین استانی است که توانسته این اعتبارات را جذب کند یادآورشد: نیاز است بقیه استان‌ها نیز جذب این اعتبارات را در دستور کار خود قرار دهند.
نایب دبیر شورای راهبردی جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: سه شهرستان استان مرکزی از نظر نرخ جمعیتی قرمز هستند و آمار ازدواج در شهرهای این استان رونده و سرعت طلاق در این استان افزایشی است.
حجت الاسلام وافی یادآور شد: ۲۴ میلیون جوان سال ۸۵ در کشور وجود داشت که سال ۹۰ یک میلیون نفر، سال ۹۵ چهار میلیون نفر و سال گذشته تعداد این افراد هفت میلیون نفر نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته است.
وی ادامه داد: ۴۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند که ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار نفر از بانوان بالای ۳۲ سال مجرد می باشند و در برابر این افراد ۷۰۰ هزار نفر مرد بالای ۳۲ سال در کشور وجود دارد.
نایب دبیر شورای راهبردی جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور گفت: ۶۰ درصد بانوان کشور متولدین دهه های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ و ۳۷ درصد آنان متولدین دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ هستند که می توانند فرزند بیاورند.
حجت الاسلام وافی اظهار داشت: یک پنجم بانوان کشور به ناباروری اولیه، یک پنجم به ناباروری ثانویه مبتلا بوده و سه پنجم بانوان امکان باروری دارند.
وی ادامه داد: کشور ایران از سال ۹۶ از جزو کشورهای جوان خارج شده و تا سال ۱۴۲۰ به سومین کشور پیر دنیا تبدیل می شود.
نایب دبیر شورای راهبردی جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور گفت: هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بانوان کشور در دولت قبل می توانستند بچه دار شوند که این فرصت از بین رفته است.
حجت الاسلام وافی افزود: تا سال ۱۴۰۵ در صورتی که ۱۰ میلیون و ۱۳۶ هزار تولد در کشور داشته باشیم در تله جمعیتی گرفتار نمی شویم در صورتی که دولت اعلام کرده که بیشتر از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تولید امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار خانم متاهل در کشور وجود دارد که بچه نمی خواهند و چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آنان دارای شوهران شاغل هستند.
استاندار مرکزی هم گفت: بیش از ۶۰ کمیسیون و کارگروه به ریاست استاندار تشکیل می شود.
فرزاد مخلص الائمه افزود: ستاد حمایت از خانواده به دلیل نگاه ملی،دینی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه از جمله مهمترین نشست‌ها به شمار می رود.
وی ادامه داد: ۲ هزار مسئله کشور در قالب یک پژوهش کلان شناسایی و به ۸۰ تا ۹۰ میان مسئله تبدیل شده و از میان آنها ۱۰ ابر مسئله شناسایی شده که یکی از این ابر مسئله ها بحث جمعیت است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری نیز در این نشست گفت: این استان در زمینه تشکیل قرارگاه جمعیت در کشور پیشتاز بوده و مصوبات این قرارگاه به دستگاه های استان ابلاغ شده است.
پروین مفتح زاده افزود: برگزاری کارگروه تخصصی هیات اندیشه ورز و کارگروه مدیریت برنامه ریزی جمعیت در استان مرکزی از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری بوده است.
وی ادامه داد: انگیزه درونی در استان در باب جمعیت ایجاد نشده و در دید متولیان این مهم به بحران تبدیل نشده و نیاز است فرهنگ سازی در این زمینه پیگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار