یکی از عرصه‌های مهم تأثیر گذاری رسانه ها، مخاطب شناسی است . رسانه ها برای تعمیق تأثیر خود و در دهکده جهانی و تولید وحشتناک اخبار و اطلاعات و تغییر نگرش ها و باورها و اعتقادات، جوامع بشری، از هنر ، و هنرمندان و سیاست مداران و ورزشکاران و صاحب‌نظران و روانشناسان و جامعه شناسان و روحیه کنجکاوی و علائق و سلائق انسانها حداکثر بهره را میبرند
کد خبر: ۱۰۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴ 09 August 2022

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 نقش رسانه و رسالت خبرنگاران

 

 با پیشرفت وتحولات عظیم در فناوری‌های جدید ، و سرعت محیرالعقول انتقال اخبار و اطلاعات، و اشتیاق جامعه به کسب خبر و دریافت به موقع انها ، گروهی را بران داشت ، تا به خواست و ذائقه مردم توجه کنند .غول‌های بزرگ رسانه ، پدید آمد و ابزارهای گسترده و عمیق افریده شد . در صد سال اخیر ،  حوزه تأثیر گذاری و نفوذ رسانه ، بصورت باور نکردنی گسترش یافت و خواسته و یا ناخواسته،  بخش بسیار وسیعی از جامعه را در برگرفت .و رسانه به یک هنر و نیاز مبرم و ضروری ، ملت‌ها مبدل گشت . این ابزار در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و نظامی و...هنر نمایی کرده و ضرورت انکار ناپذیر خودرا بر مدیران ارشد کشورهای دنیا تحمیل کرد . به همین دلائل امپراتوری رسانه شکل گرفت و قدرت عظیم رسانه،  تبلیغ شد و جایگاه و اهمیت آن اشکار گردید .تا انجا که جایگزین جنگ پر هزینه و پر مخالف نظامی گردید .امروزه  رسانه ها  ، یکی از بزرگترین و مهمترین ابزارهای،  تهیج و یا تسلیم،  جوامع بشری،  شمرده می شوند. یکی از عرصه‌های مهم تأثیر گذاری رسانه ها،  مخاطب شناسی است . رسانه ها برای تعمیق تأثیر خود و در دهکده جهانی و تولید وحشتناک اخبار و اطلاعات و تغییر نگرش ها و باورها و اعتقادات،  جوامع بشری،  از هنر ، و هنرمندان و سیاست مداران و ورزشکاران و صاحب‌نظران و روانشناسان و جامعه شناسان و روحیه کنجکاوی و علائق و سلائق انسانها حداکثر بهره را میبرند  .امپراتوری رسانه،  با جهت دهی افکارعمومی،  همواره به درآمدهای سرشار و ثروت های فوق نجومی نیز دست میابد .انها با هجوم هدفمند و مستمر و برنامه‌ریزی شده و پس از سی سال میتوانند ، فرهنگ یک ملت را در سایه غلفت و یا خیانت دولتمردان ان ، تهی و به جای ان باورهای خودرا به بنشانند . این تغییر شگرف ، بدون سروصدا و همراه با سرگرمی و تفریح و شیبی ملایم ، ملت‌ها و یا ملتی را با همکاری و مشارکت خویش  و بدون کوچکترین مقاومتی به قربانگاه برده ، که حتی  پس از ذبح ان ، پی به ماهیت و اهداف،  دشمنان خویش نبرد .باوجود پیدایش رسانه های مختلف و متعدد ، و تأثیر گذاری انها و جایگاه و نقش بی بدیل شان ، اما همه انها همچون سلاحی ، بی روح هستند ، که شرافت و یا بی شرفی انها به اهداف و برنامه هایشان ارتباط مستقیم پیدا میکند .انها میتوانند سلاحی ویرانگر و مخرب و یا فرشته نجات و ابزاری در خدمت رشد وتعالی بشر تحلیل گردند .  لذا انها صرفا ابزارهایی در خدمت انسان ها و جوامع بشری ارزیابی میشوند .  کارکرد و ماهیت و خروجی انهابا استیلا و تسلط،  انسانهای خیرخواه و یا شرور ، رقم خواهد خورد .در اینجا تأثیر گردانندگان رسانه‌ها و اهداف و برنامه های انها ، نقش آفرین و تعيين کننده وجهت دهنده و اثر گذار خواهد بود .پس مالکین رسانه ها و اهداف صحیح و یا سقیم انها و ماموریت ها و وظایف شان ، مصلح و یا مخرب بودن انها را هویدا می سازد .

پس از آن است که نقش  خبرنگاران  ، با استفاده گسترده و عمیق از فن آورهای روز ، علم وهنر ، موجب تولید محصولاتی ،  جهت نشر و جهت دهی افکار عمومی شمرده میشوند .در جهان امروز خبرنگاری ، یک حرفه و یک شغل و محلی برای کسب درآمد و گذران زندگی است .بسیاری از خبرنگاران درس می‌خوانند و آموزش‌های گوناگونی را ،   پشت سر گذاشته،  تا سطح دانش و قدرت نگارش و تأثیر گذاری محصول ، خودرا بر سفارش دهندگان یک محتوی اثبات کنند. بسیاری از آنها با کسب مهارت های گوناگون و افزایش تجربه و پیمودن ، راه‌های بسیار سخت و دشوار ، به مرحله‌ای از توانمندی نائل می ایند ، که موجب تحسین همگان گردیده و با استفاده از ابزار هاو تبلیغات کمپانی‌های وابسته به ،  امپراتوری رسانه مشهور هم میشوند و گاهی شهرت جهانی هم پیدا میکنند .بسیاری از اهل قلم و رسانه ، مزدور و جیره خوار بوده و مانند پیمان کار یک پروژه،  قرارداد بسته و محصول خود را بر اساس چهار چوب ها ، اسلوب و اصولی که کارفرما در بندهای قرارداد و با دقت به آنها پرداخته است ، تنظیم و تقدیم می کنند. با این اوصاف خبرنگاران میتوانند شریف و یا شرور باشند .آنها میتوانند حر و ازاده و یا پادو و الت دست و همچون ابزاری بی اراده جلوه کنند .بنابراین خبرنگاران به خودی خود و نفیا و یا اثباتا خوب و یا بد نیستند .خوبی و بدی آنها در عملکرد و دلبستگی به ملت و مکتب خود و عدم وابستگی به بیگانگان نهفته است. ان شاءالله که جوانان پرشور و خبرنگاران مردمی و ملی و مکتبی ، پیروز و سربلند باشند .این روز شریف را به همه خبرنگاران راستین تبریک و تهنیت عرض میکنم.

 

عبدالرحیم علیپور

  ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار