کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر در استان مرکزی ۵۸/۲ درصد است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ 01 August 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، کیانا رضایی افزود: همه ساله ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به نام هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است که هدف ازین نامگذاری تشویق و اطلاع رسانی مادران به تغذیه انحصاری (تغذیه صرفا باشیرمادر و قطره ای مکمل توصیه شده) فرزندان با شیر مادر تا ۶ ماهگی است .
وی یادآورشد:آموزش های لازم شیردهی به صورت عملی و تئوری توسط ماماها و مراقبت های سلامت در پایگاه ها از اولین مراقبت بارداری و در طی ۸ جلسه کلاس های آمادگی برای زایمان و همچنین بعد از زایمان به مادران داده می‌شود و بعد از زایمان تا دو سالگی ادامه دارد. در این خصوص جزوه ای متناسب با این هدف با مطالب دسته بندی شده برای آموزش مادران در اختیار ماماها و مراقبین سلامت قرار داده شده است.
وی تاکید کرد: شاخص کشوری تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی تا سال ۱۴۰۰، ۵۳ درصد گزارش شده است که این شاخص در سال ۹۹ در استان ما، ۶۵/۳ درصد ثبت ثبت شده و در سال ۱۴۰۰ به علت مسئله کرونا و پیگیری مراقبت های مادران به صورت تلفنی و ترس مادران از مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی به ۵۸/۲ درصد رسیده است که همچنان از شاخص کشوری بالا تر است.
او ادامه داد: شاخص تغذیه با شیر مصنوعی نیز در سال ۹۹، ۴/۲ درصد ثبت شده و در سال ۱۴۰۰ با افزایش یک درصدی به ۵/۲ درصد رسیده و در حال حاضر ۵ درصد از کودکان ما با شیر مصنوعی تغذیه می‌شوند.
رضایی توضیح داد: به علت عدم آموزش مناسب مادران در روزهای اول زایمان و همچنین توصیه های نامناسب به آنها توسط برخی متخصصین وپزشکان وگروههای تاثیرگذار وتبلیغات نامناسب رسانه های جمعی، برخی از مادران به تغذیه نوزاد خود با شیر مصنوعی روی می‌آورند با این حال در صورت مراجعه زود هنگام به پایگاه های سلامت و مراکز مشاوره تخصصی شیردهی با آموزش های گام به گام و استفاده ازوسایل کمک خورانش شیردهی مثل کاپ های شیردهی، حذف شیشه و آموزش روش های مناسب دوشیدن شیر، می‌توان تغذیه شیرخوار را به شیر مادر تغییر داد.
وی اضافه کرد: اطلاع رسانی در خصوص فواید تغذیه با شیر مادر و عوارض شیر دهی با شیر مصنوعی مادران را به تغذیه نوزادان خود با شیر مادر ترغیب می‌کند.
او ادامه داد: شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار برای رشد و تکامل مطلوب و بقای نوزاد نقش مهمی را ایفا می‌کند و احتمال بیماری هایی چون دیابت چاقی و فشار خون را در سنین بزرگ سالی کاهش می‌دهد همچنین شیر مادر سیستم ایمنی شیرخوار را بهبود می‌بخشد و از شیرخواردر برابر بسیاری از بیماری های گوارشی، اسهالی، انگلی و سایر عفونت ها محافظت می‌کند لذا مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی و اسهالی نیز در کودکان که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر است همچنین شیر مادر از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه وهمیشه در دسترس است.

او افزود: تغذیه با شیر مادر از بدو تولد و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد که بلافاصله بعد از زایمان به مدت یک ساعت اتفاق میفتد باعث تکامل عاطفی و روانی کودک می‌شود و در زمان نوجوانی نیز امینت روانی او را افزایش می‌دهد همچنین کودک آزاری و خشونت نسبت به کودک در مادرانی که کودک خود را با شیر خود تغذیه می‌کنند و این ارتباط عاطفی بین آنها اتفاق افتاده کمتر گزارش شده است.

وی در پایان تاکید کرد : هفته جهانی تغذیه با شیر مادر با هدف آموزش و اطلاع رسانی به مادران جهت تغذیه شیرخوار خود با شیر مادر نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار