دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ۸۰ درصد از موارد مثبت مربوط به ویروس کرونا از نوع BA۵ می باشند.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲ 12 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد افزود: واریانت های BA4 و BA5 برای اولین بار از اوایل فروردین ماه سال جاری در آفریقای جنوبی شناسایی و به تدریج در جهان گسترش پیدا کرد و در حال حاضر در ایران نیز بیش از ۸۰ درصد از واریانت های در گردش از نوع BA5 هستند.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که BA5 پس از موجی که BA1 و BA2 تشکیل داده اند، از اواسط خردادماه وارد ایران شده و شروع به گردش کرده است و در هفته آخر تیرماه به ۸۰ درصد واریانت های در گردش رسیده است و در کشورهایی مثل اروپا، اقیانوسیه و آمریکا نیز در حال تبدیل به واریانت غالب می باشد.
وی تاکید کرد: BA5 یک سویه بسیار عفونی می باشد و در حال حاضر بدون تردید عفونی ترین واریانت ویروس کووید-۱۹ است و درجه عفونی بودن آن با سرخک که به عنوان عفونی ترین ویروس تنفسی است گمانه‌زنی می شود.
دکتر خوانساری نژاد یادآور شد: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که واریانت BA5 کشنده‌تر از واریانت های قبلی است و برخی دیگر خلاف آن را نشان می‌دهند، لذا در این زمینه نیازمند اطلاعات و بررسی های بیشتری هستیم و برای رسیدن به چنین جمع بندی زود می باشد.
وی تاکید کرد: درست است که این واریانت پتانسیل بالا تری از لحاظ عفونی بودن، دارد اما بر حسب جامعه این مطلب می تواند متفاوت عمل کند لذا درجه ی ایمنی یک جامعه می‌تواند در انتقال واریانت نقش داشته باشند.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بر اساس بررسی‌های اولیه افرادی که به اُمیکرون های اولیه BA1 و BA2 مبتلا شده اند یک درجات محافظتی نسبت به BA5 دارند اما ممکن است اکثریت افراد اطلاعات دقیقی نسبت به ابتلای خود نداشته باشند.
وی ادامه داد: چرا که در این راستا بسیاری از افراد ممکن است علائم سرماخوردگی داشته و به پزشک مراجعه نکرده‌اند و با خود درمانی خود را درمان کرده اند و گمان کردند که مبتلا به اُمیکرون اولیه هستند و یا برخی به پزشک مراجعه کرده اند اما تست آزمایشیگاهی نداده و یا ممکن است سایر عوامل عفونی دنیا که قبل از ویروس کرونا بوده اند علت بیماری تنفسی آنها بوده باشد اما به دلیل اینکه در دوران پاندمی هستیم این گمان زده شده است که به امیکرون مبتلا شده اند از این رو تا تست آزمایشگاهی با تیتر بالا در دست نباشد نمی توان مطمئن بود که قبلا مبتلا به سویه اولیه اُمیکرون شده‌اند.
دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در زمینه تشخیص آزمایشگاهی واریانت BA5 هیچ مشکلی وجود ندارد و تست های آزمایشگاهی تخصصی ویروس شناسی استان مرکزی قادر به تشخیص کامل این واریانت است و قابلیت تشخیص و افتراق انواع مختلف امیکرون با کیفیت بالا در دست می باشد.
دکتر خوانساری نژاد تاکید کرد: در دنیای امروز ویروس کرونا کاملاً مستقر و در حال جهش می باشد و افراد یک جامعه موفق باید بتوانند به صورت پویا با این ویروس زندگی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار