استاندار مرکزی گفت:طرح مسکن ملی در این استان تاخیر ندارد، مرکزی جزء سه استان اول در پیشرفت پروژه مسکن ملی است.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳ 09 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در جمع خبرنگاران افزود:خوشبختانه در استان مرکزی سهمیه بسیار بالایی در این زمینه نداریم چرا که درمجموع شمار متقاضیان زیاد نیست و تقاضا های ثبت شده در سامانه وزارت مسکن به اندازه ای که نیاز باشد تولید و ساخته می شود.
وی با اشاره به فضاهایی که در سطح استان برای مسکن ملی درنظر گرفته شده است گفت: برای ساخت مسکن ملی زمین دولتی موجود داریم و بدین منظور اختصاص داده ایم اما در کلانشهر اراک سهمیه محدود و تقاضا در این شهر زیاد است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه دولت برنامه برای توسعه مناطق کلان شهرها ندارد افزود:با این وجود ما توانسته ایم بزرگترین پروژه مسکن ملی را در کلانشهر اراک و تنها پروژه کلان شهرها را داریم اجرا می‌کنیم و این مهم نیزدر پاسخ به نیاز مردم بوده است.
وی ادامه داد: ابلاغیه دولت برای مسکن ملی باید در دو محل تعیین شود و برای این منظور زمین به میزان کافی در دو شهر در نزدیکی اراک در نظر گرفته شده است.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه به میزان تقاضا مسکن به متقاضیان واگذار می شود چراکه شهرستان های ما نیز فعال هستند.
وی روند اجرای پروژه ۸۱۰۰ واحدی را در مجموع مطلوب ارزیابی کرد وگفت:این طرح یک مقدار جزئی از برنامه زمانبندی عقب است و در مقیاسی که پروژه در حال اجراست ، بیش از مجوز های ساخت و ساز یک سال استان است و روند خوبی دارد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیران ومسئولان استان تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه های این پروژه در نظر گرفته اند افزود: طرح مسکن ملی مربوط به توده مردم است و باید هزینه ساخت را متقاضیان متقبل شوند.
وی با بیان اینکه زمین و تسهیلات طرح مسکن ملی توسط دولت رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده می شود اظهار داشت: تخفیف خوبی ازاداره اوقاف برای اجرای این طرح گرفته‌ایم.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ارقامی شامل ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش اجرا برای کاهش هزینه‌ها و ۱۰۰ میلیارد تومان در زمینه طراحی هزینه را کاهش دادیم گفت:برای ساخت مسکن ملی در حدود ۷۰ درصد هزینه نظارت را از سازمان نظام مهندسی استان تخفیف گرفتیم.
وی ادامه داد:همچنین حدود ۵ میلیارد تومان در حوزه آزمایش خاک تخفیف گرفته ایم و این ها ارقام بزرگی است، وقتی این رقم ها سرشکن شود ناخودآگاه این هزینه بر مردم تحمیل می شد و این هزینه سربار آنها را به صورت کامل حذف کرده ایم.

استاندار مرکزی گفت: تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی نیمه تمام با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی اولویت اصلی سفر رئیس جمهوری به این استان است.
وی افزود: سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی پیش از نوروز ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل موج ششم ویروس کرونا تعدادی از سفرها به تاخیر افتاد و جابه‌جایی در سفرها رخ داد.
وی بیان کرد: به طور قطع تاخیر سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی و انجام سفر در سال جاری به لحاظ مسائل اعتباری به نفع استان مرکزی شده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: تاریخ سفر رئیس جمهوری به این استان هنوز قطعی نشده و به محض اعلام تاریخ سفر، تشریح برنامه‌ها اعلام و اطلاع رسانی می‌شود.
مخلص الائمه عنوان کرد: تمام نشست‌های پیش سفر که تاکنون بالغ بر ۵۰ نشست است، در استان مرکزی و در تهران برگزار شده و مقدمات سفر فراهم است و پیشنهادات نیز ارائه شده است.
وی گفت: به طور قطع در این سفر منابع مالی و مجوزهای لازم برای برخی پروژه‌ها دریافت می‌شود و پروژه‌های اولویت‌دار و امکان اتمام در سفر مطرح می‌شود که امید است مورد موافقت نهایی صورت گیرد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: چندین پروژه با قدمت بالای این استان از جمله پل موسوم به سنجان که هنوز نامگذاری آن صورت نگرفته، سرعت گرفته و با روند خوبی در پیش است.
مخلص الائمه تاکید کرد: استان مرکزی به فضل الهی ظرفیت‌ها و فرصت‌هایش به مراتب بیش از مشکلات و مسایل آن است و برای اینکه این ظرفیت‌ها در خدمت مردم قرار گیرد نیازمند هم‌افزایی قدرتمند و یک همدلی مجدانه و متعهدانه برون دستگاهی است تا برای پیشرفت و آبادانی استان در عرصه‌های مختلف استفاده شود.
وی اضافه کرد: این ضروریات باید مورد توجه همه دلسوزان استان از جمله مورد توجه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای و اجتماعی قرار گیرد.
استاندار مرکزی افزود: برای اینکه مسیر رشد و تحول که مورد مطالبه و انتظار مردم و رهبر معظم انقلاب از دولت و شعار دولت هم تحول است، پرشتاب طی شود، نیازمند هم‌افزایی‌ها و تقویت نقاط نقاط امید و حذف و مقابله با هرآنچه موجب نا امیدی در جامعه می‌شود، صورت گیرد.
مخلص الائمه بیان کرد: آنچه جامعه را به سمت وضعیت مطلوب حرکت می‌دهد، تنها امید است و نسبت به آینده استان مرکزی و بهبود شرایط و شاخص‌های مهم آن در کشور امیدواریم، اما نافی نگرانی نسبت به برخی موضوعات نیستیم و بین نگرانی و ناامیدی فاصله معناداری وجود دارد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در شهریورماه سال گذشته نسبت به تقویت اعتماد عمومی تاکید کردند و دولت مردمی نیز تحقق این خواسته معظم‌له را در دستور کار خود قرار داده و در استان مرکزی نیز از همه ظرفیت‌ها برای تحقق این مهم بهره‌گیری می‌شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: همه باید در جهت تقویت و بهبود نگاه مردم به آینده که موتور محرک پیشرفت است، حرکت کنند و در این رهگذر رفتار، سلوک، برنامه‌ها و منش رفتاری دولتمردان بسیار موثر است و رسانه‌ها از سوی دیگر باید در انعکاس نقاط امیدآفرین و شناسایی و پیگیری موضوعات نگران کننده نقش آفرینی کنند.
مخلص الائمه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که تحول یک امر تقریبا دفعی است، دولت هم هدف خود را در این موضوع با حفظ چارچوب‌های اصلی اما تغییر بنیادین در روش‌ها، کارکردها و الگوهای اجرایی، قرار داده است.
وی بیان کرد: سند تحول دولت مردمی باید در راس این حرکت تحول جهشی باشد که امید است در مدت فعالیت دولت سیزدهم برنامه‌های اجرایی که یک‌هزار و ۲۳ برنامه در سند تحول قید شده، محقق شود و تحولی که توقع است فراهم شود و تاکنون در این راستا اقدامات و نوآوری‌هایی در سطح استان مرکزی در چارچوب‌های اصولی انجام شده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: جنگ رسانه‌ای قدرتمندی علیه موفقیت‌های نظام اسلامی در داخل و خارج از کشور شکل گرفته که رسانه‌ها در راستای خنثی‌سازی این توطئه دشمن رسالت سنگینی برعهده دارند و باید فعالیت امیدآفرین مدیران و دستگاه‌های اجرایی را به جامعه معرفی کنند.
مخلص الائمه در بخش دیگری از سخنانش گفت: احتمال اینکه کشور وارد شرایط دیگری از ویروس فراگیر کرونا شود وجود دارد و نیاز بازگشت به رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و سایر ضوابطی که میزان رعایت آن در استان مرکزی به پنج درصد رسیده، به بالای ۵۹ درصد برسد.
وی تاکید کرد: بحث واکسیناسیون از سوی مردم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مجوز تزریق واکسن نوبت چهارم توسط وزارت بهداشت صادر شده و انتظار است مردم از آن استقبال کنند.
استاندار مرکزی گفت: ویروس کرونا مجدد در کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی شدت گرفته و مراجعه سرپایی در روزهای اخیر در کشور و استان مرکزی نیز افزایش یافته و احتمال افزایش بستری بیماران تا ۲ هفته آتی وجود دارد.
مخلص الائمه ادامه داد: سویه جدید کرونا قدرت کمتری نسبت به سویه‌های قبل دارد، اما متخصصان امر اعلام کرده‌اند که اگر در بدن افراد زیاد گردش یابد، قدرت آن نیز افزایش می‌یابد و نیاز است مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.
وی در خصوص انتصاب مدیرکل ورزش و جوانان نیز گفت: سوابق و عملکرد بیش از ۵۰ گزینه بومی و غیربومی برای سکان‌داری مدیریت ورزش و جوانان استان در دست بررسی است اما باید به این نکته توجه داشت که هر انتصابی به طور قطع هم موافق و هم مخالف دارد اما مهم اقناع کلی و سطح رضایتمندی عمومی است.
استاندار مرکزی تاکید کرد: به برخی از مدیران انتخاب شده فرصت‌هایی داده شده که اگر در یک مدت زمانی توفیقات لازم را نداشته باشند باید جابه‌جا شوند و مشعل حرکت را به فرد دیگر تحویل دهند.
مخلص‌الائمه افزود: انتصابات در استان یا توسط استانداری و وزارت کشور و یا توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل صورت می‌گیرد و بیشتر انتصابات به صورت سرپرستی است تا استعلام‌های لازم و ارزیابی از کار مدیران برای تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.
وی اظهار داشت: به ندرت مدیری با انتصاب قطعی انتخاب شده و انتخاب فرمانداران به صورت سرپرستی از سوی استانداری است و انتصاب قطعی از سوی وزارت کشور است و تنها حکم فرماندار ساوه به عنوان نخستین فرماندار بومی پس از چند دهه که در این شهر نیز رشد یافته، به صورت قطعی صادر شده است.
استاندار مرکزی بیان کرد: اگر دوره سرپرستی مسئولی بیش از چهار ماه به طول انجامد اجازه ترک کار ندارد و باید پست خود را تا تعیین تکلیف نهایی با جدیت ادامه دهد.
مخلص الائمه اضافه کرد: قطع برق آلومینیوم اراک و هیچ واحد صنعتی و کشاورزی این استان مورد موافقت نیست اما امسال مقرر شده قطع برق خانگی صورت نگیرد و در راستای عبور از پیک مصرف صنایع و بخش کشاورزی باید همکاری داشته باشند که این همکاری در استان مرکزی به بهترین شکل صورت گرفته و این امر باعث شده مصرف این بخش‌ها به یک دوم کاهش یابد.
وی افزود: تعطیلی و دورکاری ادارات استان در روزهای پنجشنبه نیز در راستای کاهش مصرف برق صورت گرفته که با توفیقات خوبی همراه بوده و با این تصمیم، کاهش صورت گرفته به میزان مصرف بیش از ۲ شهرستان تفرش و آشتیان است.
استاندار مرکزی ادامه داد: مصرف برق سیستم‌های سرمایشی استان مرکزی ۳۵۰ مگاوات است که انتظار می‌رود مردم با اصلاح الگوی مصرف همکاری ویژه داشته باشند تا بتوان سهم بیشتری را در
اختیار تولید قرار داد.
مخلص الائمه گفت: وضعیت برق در آینده میان مدت و بلند مدت خوب نیست و گاز نیز به اندازه کافی وجود ندارد و هر منبعی که تمام شدنی باشد، یک روز به اتمام می‌رسد و باید سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در بخش انرژی خورشیدی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: استان مرکزی پتانسیل‌های زیادی در بخش انرژی خورشیدی دارد و هم‌اکنون بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات در حال ایجاد است.
استاندار مرکزی توضیح داد: دولت مردمی تولید ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی را هدفگذاری کرده که چهار هزار مگاوات آن برنامه ریزی شده و از این میزان ۷۰۰ مگاوات در استان مرکزی باید تولید شود.
مخلص الائمه ادامه داد: شرکت آلومینیوم‌سازی ایران(ایرالکو)در این راستا اعلام آمادگی کرده و رایزنی‌های خوبی از سوی دیگر صنایع مختلف استان برای توسعه انرژی خورشیدی صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: اعتبارات محرومیت زدایی امسال استان مرکزی مناسب است و در سفر ۲ روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان کشور به استان مرکزی، ۶۵۰ میلیارد ریال کمک از سوی این بنیاد به استان اختصاص یافت.
استاندار مرکزی با بیان اینکه مدیران پروازی مورد پذیرش نیست و باید در محل خدمت خود اقامت داشته باشند، بیان کرد: شهرداری‌های ۳۳ شهر این استان بیش از سه برابر بودجه عمرانی محقق نشده سال گذشته را در اختیار دارند و نقش مهمی در ایجاد و افزایش رضایتمندی‌ها و در مقابل افزایش نارضایتی‌ها دارند و انتظار است شهرداران تحرک بیشتری داشته باشند.
مخلص ‌الائمه بیان کرد: شهرداری‌ها باید روند تکمیلی برخی از پروژه‌های اولویت‌دار را شتاب دهند تا مردم تحرک آنها را ببینند.
استاندار مرکزی گفت: بحث حقوق دولتی معاون سراسری است و رئیس جمهوری دستور بررسی این موضوع را صادر کرده‌اند تا راهکاری برای آن پیدا شود.
مخلص الائمه اضافه کرد: ظرفیت‌های بزرگ صنعتی استان جزو ظرفیت‌های رشد اقتصادی استان مرکزی محسوب می‌شوند و بحث ساماندهی و گره‌گشایی از واحدهای صنعتی به صورت مستمر پیگیری می‌شود.
وی عنوان کرد: وضعیت تفریحی نه تنها در شهر اراک بلکه در تمام شهرهای استان مرکزی ناچیز و در برخی شهرها وجود ندارد و این موضوع به صورت مفصل در حال پیگیری است
استاندار مرکزی افزود: اعتراضات کارگری در سطح استان محدود و ناچیز است و بیشتر مربوط به بازنشستگان و فرهنگیان است که موضوعات آنها در سطح ملی در دست پیگیری است و استان نمی‌تواند جداگانه تصمیم اتخاذ کند اما آن بخش که مربوط به استان مرکزی بوده با جدیت پیگیری و انجام شده است.
مخلص الائمه اظهار داشت: مقامات ملی که به استان مرکزی سفر می‌کنند نمی‌توانند به ۱۲ شهرستان و۳۳ شهر این استان سفر داشته باشند و مقام ملی که به مرکز استان سفر داشته باشد مسایل مربوط به استان مطرح می‌شود اما برخی مواقع مقامی به قصد شهرستان خاصی سفر می‌کند که در آن سفر بیشتر مسایل شهرستانی پیگیری می‌شود.
وی گفت: به مسایل، مشکلات و درآمد ناچیز خبرنگاران آگاهی دارم و این قشر نیازمند حمایت جدی هستند اما به واقع نمی‌توان از بودجه‌های استانی در این بخش که قانون تعریفی برای آن ندارد، هزینه کرد اما در حوزه حمایت از مسکن خبرنگاران ظرفیت‌های خوبی دیده شده و دستگاه‌های اجرایی نیز باید مراقبت کنند تا منابع مالی بخش رسانه‌ها عادلانه و بدون نگاه به خط سیاسی توزیع شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: مدیران باید با اصحاب رسانه به صورت گروهی و اختصاصی مصاحبه داشته باشند.
مخلص الائمه بیان کرد: طرح توسعه نیروگاه شازند مورد تایید محیط زیست قرار نگرفته و نباید اجرا شود و توسعه نیروگاهی هر میزان آلایندگی داشته باشد، اجازه توسعه داده نمی‌شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر چهار هیات اندیشه ورز در استان مرکزی فعال است که ۶۰ نفر در این هیات‌ها عضو هستند و چهار هیات دیگر نیز در بخش‌های مختلف به عنوان مهمترین رکن مشورتی در دستور کار است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب دعوای اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارند و تقسیم‌بندی کشور و فعالان سیاسی را در اصولگرا و اصلاح طلب غلط می‌دانند.
مخلص‌الائمه تاکید کرد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، اصولگرایی متعلق به همه کسانی است که به مبادی انقلاب معتقد و پایبند هستند و نقطه مقابل اصولگرایی اصلاح طلبی نیست و نقطه مقابل اصلاح طلبی هم اصولگرایی نیست.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش افزود: انتظار از مجموعه رسانه‌های استان آن است مانع وعهده‌ها و قول‌های غیرقابل تحقق شوند.
مخلص الائمه یادآور شد: رسانه‌ها باید وعده‌هایی که در دولت‌های قبل و این دولت داده شده و اجرایی نشده را با قدرت و تقوای رسانه‌ای و اجتماعی پیگیری کنند و اجازه دهند استان در زمینه اخلاق سیاسی رشد کند.
استاندار مرکزی بیان کرد: در بودجه امسال اعتبار محدودی برای تکمیل ،بیمارستان ولیعصر(عج) اراک پیش بینی شده بود که مورد پذیرش ما نیست و در تلاش هستیم که در سفر هیات دولت به استان اعتبار لازم را جذب کنیم تا امسال این طرح بزرگ عمرانی بهره برداری شود.
مخلص الائمه در خصوص فعالیت احزاب نیز بیان داشت: فعالیت بسیاری از کشورها به صورت حزبی است اما سیاست کاری در کشور ما حزبی نیست و احزاب در دوره خاص فعالیت می‌کنند و نظارت عامه و فعالیت خود را در فصولی همچون انتخابات انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: اکنون در استان نزدیک به ۹۰ حزب ثبت شده که تعداد اندکی از این احزاب فعال هستند و شمار کمتری نیز مجوز خود را تمدید کرده‌اند و این مهم مدنظر باشد که سیستم اداره کشور حزبی نیست اما انتظار می رود در طول سال احزاب در کشور و به تبع آن در استان فعال‌تر باشند.
استاندار مرکزی افزود: دیوانسالاری حاکم بر مجموعه نظام اداری کشور در ۱۰۰ سال گذشته و به ویژه ۵۰ سال اخیر ضعف دارد و ناکارآمد شده اما بسیاری از کارکنان خدوم در نظام اداری خدمات مناسبی به مردم ارائه می‌کنند.
مخلص الائمه بیان کرد: با توجه به اینکه توسعه و رشد منابع انسانی مهمترین عامل پیشرفت کشور است نیاز است نظام اداری کشور کارآمد شود تا نیروی انسانی انگیزه لازم برای فعالیت داشته باشد هر چند ایجاد تحول بنیادین نظام اداری اقدام دشواری است اما دولت سیزدهم هشت اقدام تحولی در راستای اصلاح تحول نظام اداری هدفگذاری کرده و با جدیت در حال انجام است.
وی در خصوص پاسخگویی مسئولان استانی نیز گفت: انتظار می رود روابط عمومی سطح ادارات فعال تر باشند، یکی از دلایل عدم پاسخگویی مدیران را می‌توان کمبود نیروی انسانی دانست و یا اینکه مدیران تجربه کار رسانه ای ندارند و یا اینکه منتسب به دولت قبل هستند انگیزه ای برای قرار گرفتن در معرض رسانه ها ندارند که به طور حتم در شورای اطلاع رسانی استان این موضوع مطرح و مورد پیگیری قرار می گیرد.
استاندار مرکزی در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک نیز گفت: آلودگی هوای کلانشهر اراک یک شب به وجود نیامده و سال‌های زیادی است که به عنوان دغدغه اصلی مردم و محل مجادله برخی قوا مطرح است .
مخلص الائمه اظهار داشت: از سال ۹۲ چالش آلودگی هوا جدی شده و متاسفانه افرادی که می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند، در فصل زمستان به دنبال ارائه راهکار این مشکل هستند اما این مهم باید مدنظر باشد که از ابتدا جانمایی واحدهای تولیدی بزرگی همچون پالایشگاه ، پتروشیمی و نیروگاه و بسیاری از صنایع کشور به عمد اشتباه بوده و اسناد آن نیز موجود است .
وی با بیان اینکه آلودگی هوا عوامل متعددی دارد عنوان کرد: علت آلودگی هوا در فصل گرما ناشی از ریزگردها و آلودگی هوا در زمستان و فصل سرما ناشی از فعالیت صنایع و مازوت سوزی است که الگوی مواجهه با این آلودگی در فصل گرما و سرما متفاوت است که اقدامات مناسبی از جمله تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا در این راستا انجام و اقدامات دیگری ذیل آن در حال انجام است.
مخلص الائمه تاکید کرد: طرح جامع آلودگی هوا باید مورد بازنگری قرار گیرد که در این راستا اقدامات موثری با برخی فعالان محیط زیست در حال انجام است و ذیل طرح جدید و قدیم طرح جامع کاهش آلودگی هوا، در راستای توسعه و افزایش فضای سبز، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تا سال آتی تزریق شود.
وی عنوان کرد: مازوت سوزی نیروگاه مورد قبول مجموعه حلقه مدیریتی استان مرکزی در دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیست اما تراز برق و گاز کشور دچار شکنندگی است و استفاده از مازوت الزامی است و این مهم از حیطه اختیارات استان خارج است و این مهم مدنظر باشد که در راستای کاهش مازوت سوزی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره گیری می‌شود و اقداماتی نیز در حال انجام است.
استاندار مرکزی افزود: بحث توسعه فرودگاه در دستور کار است و افزایش عرضه و میزان سفرها باید متناسب و همخوانی با تقاضا باشد.
مخلص الائمه عنوان کرد: در سفر ریاست جمهوری ۲۵۰ میز دریافت اطلاعات مردم در سطح استان طراحی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار