چند روز در پشت پد رودخانه دجله مستقر بودیم پد به دژ خاکی محکم و پهنی گفته می شود که طغیان رودخانه را مهار می کند جنگنده های کوچک pc7 عراقی که ما به آنها هواپیمای قار قارکی می‌گفتیم از بالای سر ما عبور کرده و بعضاً اهدافی را در پشت خط دفاعی ما با موشک های خود مورد هدف قرار می دادند
کد خبر: ۱۰۵۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷ 06 July 2022

‌به نام خدا

روزی روزگاری

خاطرات غلامعباس حسن پور

قسمت سی و یکم

چند روز  در پشت پد رودخانه دجله مستقر بودیم پد به دژ خاکی محکم و پهنی گفته می شود که طغیان رودخانه را مهار می کند جنگنده های کوچک pc7 عراقی  که ما به آنها هواپیمای قار قارکی می‌گفتیم از بالای سر ما عبور کرده و بعضاً اهدافی را در پشت خط دفاعی ما  با موشک های خود مورد هدف قرار می دادند

هر چقدر با رگبار ممتد دوشکای خود تلاش کردم نتوانستم  یکی از آنها را سرنگون کنم این جنگنده ها پرنده های نظامی جبهه نزدیک هستند و بسیار چابک بودند  .

حتی برادران بسیجی علی اکبر جیریایی و مرتصی رضایی که دست به دوشکای خوبی هم  بودند نتوانستند حتی یکی از آن  قارقارک ها را شکار کنند .

آن جنگنده ها سرعت زیادی نداشتند اما از قدرت مانور بالایی برخوردار بودند در

آن زمان  پهپادی در  کار نبود و ایران عراق هنوز این سلاح را در اختیار نداشتند و اگر هم داشتند بسیار محدود و ابتدایی بود  . عراقی‌ها از  هواپیماها ی pc7 در امور شناسایی و بعضا جنگی استفاده می کردند .

 تلاش و دقت زیادی کردم  تا بلکه بتوانم  یکی از قارقارک را با آتش دوشکا سرنگون کنم اما نمی شد که نمی شد ! بسیارحرص می خوردم و به صدام و ایادی اش لعنت می فرستادم .

 روز ی حاج اسماعیل نادری تعدادی از رزمندگان گروهان مستقل امام حسین را به کمک‌ رزمندگان خط پدافندی سمت راست النهیر  معروف به خط صفین  که مورد پاتک های مکرر زرهی عراق قرار داشتند . فرستاد در سمت راست ما روستای النهیر قرار داشت و در امتداد آن خطی پدافندی  که با خط پدافندی ما زاویه ۹۰ درجه را تشکیل داده بود  وجود داشت .

آن خط دفاعی  به طول حدود چهار کیلومتر بود و دو گردان از گردان های لشکر ۱۷ در آن خط مستقر بودند و می بایست روزانه به طور مستمر جواب پاتک های زرهی عراق را بدهند .

 روزانه چندین حمله سنگین  که معروف به جنگ تن و تانک بود از سوی زرهی و پیاده بعثی ها انجام می گرفت  رزمندگان گردان امام حسن مجتبی (ع) اراک  به فرماندهی حاج بشیر روشنی  به شدت در مقابل زرهی دشمن مقاومت نموده و تعدادی از تانک های مهاجم را با آرپی جی ۷ منفجر نمودند.

 برادر مسعود مرادی یکی از معاونین گردان  که در همین عملیات به شهادت رسید ، برادر همایون حاج علی بیگی که ایشان هم به شهادت رسید و برادر علی اصغر آقاجانی سهم بزرگی در انفجار تانک های دشمن داشتند البته رزمندگان دیگر گردان هم بسیار  شجاعانه در مقابل تانک ها و نیروهای پیاده دشمن مقاومت سرسختانه ای از خود نشان می دادند . و آنها هم تانک های مهاجم را مورد هدف قرار داده و  مجبور به فرار می کردند .

نیروی پیاده دشمن در پناه تانک هاحرکت کرده و همراه با تانک ها چندین بار به خط پدافندی خودی رسیده و هر بار با مقاومت جانانه رزمندگان مواجه و مجبور به عقب‌نشینی  می شدند  در آن روز نیروهایی از  گروهان مستقل امام حسین به مدت سه ساعت به کمک  گردان های خط صفین شتافتند و هنگام غروب به مواضع پدافندی خود باز گشتند .

اول شب پنجم  عملیات بود که نیروهای دشمن با شلیک هزاران تیر هوایی رسام قدرت خود را به رخ ما کشیدند و با این کار خواستند رعب و وحشت در دل رزمندگان ایجاد کنند . طوری که آسمان منطقه به رنگ‌ سرخ  در آمد.

 عراقی ها با این کار خود نوعی رجز خوانده و هل من مبارز می طلبیدند.

 هلیکوپتر های تبلیغاتی عراقی در آسمان منطقه با بلند گو های قوی و با پخش صدای فارسی رزمندگان را به عدم مقاومت و تسلیم دعوت

می کردند و می گفتند اگر  مقاومت نکنید وتسلیم شوید  در امان هستید و ما شما را به هر  کشوری که بخواهید

می فرستیم .

و اگر مقاومت کنید هیچکدام از شما از این مهلکه جان سالم به در نخواهید برد .

روز دیگر برای بار دوم تعدادی از رزمندگان گروهان مستقل امام حسین  به فرماندهی آقای سعید فرداد که ایشان هم به شهادت رسید به کمک  گردان های خط صفین  شتافت و تا عصر همدوش آن رزمندگان به مقابله با تهاجم تانکهای دشمن پرداخت .

هنگام رفتن به آنجا سر پیچ روستای النهیر که پوشش مناسبی نداشت چند تن از رزمندگان ما مورد اصابت گلوله تک تیراندازان دشمن  قرار گرفته و به شهادت رسیدند . از جمله نوجوانی به نام جواد رحمانی چهارده ساله به شهادت رسید .

روح شهدا شاد و قرین رحمت باد .

خاطره ادامه دارد..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار