یک متخصص بیماری های عفونی گفت: تخمین زده می‌شود که سالانه ۱/۳ تا ۴ میلیون نفر به بیماری وبا مبتلا می شوند‌.
کد خبر: ۱۰۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹ 05 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر حسین مظاهرپور ضمن تقسیم بندی اسهال به ۳ دسته حاد، تحت حاد و مزمن افزود: اسهال می تولند عفونی و یا غیر عفونی باشد و بیشتر موارد آن به دلیل باکتری یا ویروس ایجاد می شود که به دلیل مشاهده تعدادی از موارد وبا در کشورهای همسایه و شهرهای مرزی لازم است که مراقب باشیم.
وی یادآورشد: وبا یک بیماری جدی باکتریایی است که باعث اسهال شدید و کم آبی بدن شده و به معمولاً از طریق آب آلوده پخش می‌شود و به احتمال زیاد در مکان‌هایی با تصفیه آب و فاضلاب نامناسب و بهداشت ناکافی دیده می‌شود.
وی تاکید کرد: در بیماری وبا عفونت، اغلب خفیف یا بدون علائم است، اما گاهی اوقات ممکن است شدید باشد.
وی ادامه داد: اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است و این امر یکی از تفاوت های آن از سایر بیماری‌های اسهالی می باشد به واسطه آب زیادی که از بدن کم می شود املاح هم کم شده و در عین حال باید در حین درمان به آن دقت کرد.
وی اضافه کرد: در درمان بیماری وبا جایگزین کردن آب و الکترونیک با توجه به میزان کم آبی بدن اقدامی بسیار مهم و ارزشمند می باشد که بر اساس تشخیص پزشک بیمار بستری و برای وی اعمال سرم تراپی انجام می شود، بهترین محلول خوراکی برای جبران کم آبی و املاح از دست رفته بدن، محلول او- آر- اس است.
وی افزود: در روش درمانی آنتی بیوتیک در موارد متوسط تا شدید از خانواده تتراسایکلین و آمپی سیلین استفاده می شود و زنان باردار می توانند آزیترومایسین مصرف کنند و استفاده از ترکیبات روی نیز در درمان بیماران اسهالی موثر می باشد.
دکتر مظاهرپور نشانه های کم آبی شدید ناشی از بیماری وبا را ضربان قلب بالا، کاهش فشار خون، کم شدن و یا از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، تنفس شدید، فرورفتگی چشم عنوان کرد و هشدار داد: ابتلا به وبا در اغلب موارد خفیف و اسهال به صورت خود محدود است، اما در موارد شدید با کم آبی شدید و غشاهای مخاطی خشک از جمله خشکی در داخل دهان، گلو، بینی و پلک، فشار خون پایین، عطش و گرفتگی عضلات است، مواجه خواهیم شد که اگر این حالت درمان نشود، می تواند در عرض چند ساعت منجر به شوک و مرگ فرد مبتلا به بیماری وبا شود.
وی توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به وبا می بایست در شست و شوی دست، میوه جات، سبزیجات و مصرف آب و غذا دقت لازم را داشت و برای شستن ظروف، مسواک زدن، شستن و تهیهٔ مواد غذایی یا تهیهٔ یخ، از آبِ بطری، آب جوشانده‌شده یا آبی که به واسطهٔ مواد شیمیایی ضدعفونی شده استفاده کرده و با رعایت نکات بهداشتی مانع از گسترش آن شد.
گفتنی است که اگرچه بیماری وبا واکسن دارد و در کشور های شایع تجویز می شود، اما با رعایت روش‌های پیشگیری می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار