رییس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: این بیماری عفونی روده ای گوارشی است و عمدتا از طریق آب یا موادغذایی آلوده منتقل می شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴ 04 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی منصوری افزود: این بیماری بویژه در فصل شروع گرما در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند بسرعت منتشر شده و در مدت کوتاهی عده زیادی را گرفتار کرده و با عث بروز همه گیری شود.
وی افزود: وبا در کشور و استان عمدتا از طریق سبزیجات و دستهای آلوده گسترش می یابد و دوره کمون بیماری به طور متوسط ۲-۱روز است.
وی تاکید کرد: ۹۰ درصد بیماران بدون علامت یا تنها یک اسهال خفیف، احساس پری و غرغر شکم، اسهالهای شدید آب برنجی تنها در ۵-۳ درصد افراد مبتلا، دل‌درد و دل‌پیچه در موارد بسیار معدود، استفراغ بدون تهوع، درد زیاد عضلات و کوفتگی و بیحالی براثر از دست‌دادن آب بدن دارند.
رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بهترین راه پیشگیری از وبا بهبود دسترسی به آب تمیز و دفع مناسب فاضلاب می‌باشد.
وی توصیه کرد: از نوشیدنی ها و غذاهای بسته‌بندی و مطمئن و بهداشتی استفاده کنید، از آبهای مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضاهای سبز استفاده نکنید، برای نوشیدن آب از لیوان شخصی استفاده کنید، ظروف غذاخوری، کارد و چنگال هر فرد اختصاصی باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر با انجام درمان های مناسب در مراکز بهداشتی مجهز، مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بسیار کاهش یافته است.
دکتر منصوری تاکید کرد: در مراسم عمومی مانند جشنها، عروسی ها و ... حتی‌الامکان از مصرف سبزیجات، سالاد و میوه و بستنی غیرپاستوریزه خودداری کنید، مگر آنکه از شستشو و ضدعفونی شدن آنها اطمینان داشته‌باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار