بعد از مدتها تلاش و زحمت شبانه عاقبت پل کوثری بر روی آبهای هور جزیره مجنون نصب و آماده بهره برداری گردید شبی از شبها چند تریلر حامل بلم به آن مکان آورده شد . آن بلم ها را از روی تریلر ها تخلیه نموده و در جای مناسبی استتار نمودیم چند فروند قایق موتوری هم آوردند که آنها را نیز در میان نی ها مخفی کردیم کم کم بوی شروع عملیات به مشام می رسید و ما با شوق وصف ناپذیری خود را آماده برای شرکت در عملیات می کردیم .
کد خبر: ۱۰۵۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶ 03 July 2022

به نام خدا

روزی روزگاری

خاطرات غلامعباس حسن پور

قسمت بیست و نهم

بعد از مدتها تلاش و زحمت شبانه عاقبت پل کوثری بر روی آبهای هور جزیره مجنون نصب و آماده بهره برداری گردید شبی از شبها چند تریلر حامل بلم  به آن مکان آورده شد . آن بلم ها را از روی تریلر ها تخلیه نموده و در جای مناسبی استتار نمودیم چند فروند قایق موتوری هم آوردند که آنها را نیز در میان نی ها مخفی کردیم کم کم بوی شروع عملیات به مشام 

می رسید و ما با شوق وصف ناپذیری خود را آماده برای شرکت در عملیات می کردیم .

یک روز چند رزمنده از جمله آقای مهدی خدیمی که ایشان  چند روز بعد در عملیات به شهادت رسید ، با آنجا آمدند .

ما تجهیزات جنگی خود را تحویل گرفته بودیم و یک روز قبل از شروع عملیات هم تجهیزات مقابله با سلاح های شیمیایی را تحویل گرفتیم .

 روزی که قرار بود شب آن عملیات شروع شود آن منطقه شلوغ شد و گردان پیشتاز و خط شکن حضرت رسول صلوات الله علیه که گردانی مخصوص و آموزش دیده بود ، به پای کار آمد اول شب  رزمندگان گردان حضرت رسول به فرماندهی آقا سید میر قیصری سوار بر بلم ها شده و پارو زنان به طرف دشمن و با رعایت اصول عملیاتی و سکوت کامل حرکت خود را آغاز کردند گردانهای احتیاط و گروهان مستقل امام حسین نیز آماده شدند تا به محض شکسته شدن خطوط دفاعی دشمن، عملیات را ادامه داده و تا لبه رودخانه دجله پیشروی کنند  و حتی اگر مقدور شد از روی پل دجله عبور و سرپلی را در آنسوی دجله از دشمن بگیرند ساعت دو بامداد گردان حضرت رسول(ص) به خط دشمن رسیده و با نیروهای بعثی درگیر و خطوط دفاعی آنها را در هم  شکست .

عراقی ها سخت مقاومت  می کردند . اما با ازجان گذشتگی و هجوم  جانانه رزمندگان جان برکف گردان حضرت رسول مواجه و مجبور به ترک خطوط دفاعی خود شدند  و از مواضع خود عقب‌نشینی کنند .

دشمن بعثی در مرحله اول عملیات در بعضی از خطوط تا کنار رود دجله عقب نشینی کرد .

متاسفانه بعضی از گردان های لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب و  حتی بعضی از گردان های لشکرهای مجاور  نتوانستند به اهداف از پیش تعیین شده برسند .

 ناچار رزمندگان لشکر ۱۷ مجبور شدند جلوتر از پل ثابت و بتنی دجله و در جنب روستای النهیر به سمت راست خطوط دفاعی تشکیل دهند . دشمن روز سوم عملیات با استفاده از  گردان های زرهی و پیاده ، ضد حمله های سنگین خود را آغاز کرد. آن عملیات بدر نام گرفت شب دوم اعضای گروهان مستقل امام حسین سوار بر قایق ها شده و وارد منطقه تازه فتح شده عملیات  بدر گردیدند و شبانه تا کنار رودخانه دجله پیشروی کرده و در ساحل شرقی دجله و پشت پد رودخانه که حدود ده الی دوازده متر عرض داشت مستقر شدند .

گروهان مستقل امام حسین به جز یکی دو مورد درگیری مختصر با بقایایی از سربازان عراقی درگیری عمده ای نداشت و آن در گیری  هم با عده ای سرباز عراقی بود که پشت دجله و در  روستای النهیر  مانده بودند و مقاومت

می کردند و آنها نیز یا کشته شدند و یا با استفاده از تاریکی شب فرار کردند و یا در میان نی ها مخفی شده و در روز بعد به اسارت در آمدند .

 گروهان ما در پشت پد  دجله خطی به طول حدود ششصد الی هفتصد متر را پوشش داد .

خاطره  ادامه دارد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار