مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۳۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده امسال به دهیاری‌های این استان پرداخت شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶ 02 July 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،حمید پاکپوردر جمع خبرنگاران افزود: پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال نیز سال گذشته از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌های استان مرکزی قرار گرفته‌ است.
وی ادامه داد: ۱۵ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در مجموع از سال ۹۲ تاکنون از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در اختیار روستاهای دارای دهیاری و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز در اختیار روستاهای فاقد دهیاری قرار گرفته‌ است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی یادآورشد: این استان بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۲۵ نفر جمعیت دارد که ۳۲۳ هزار و ۶۲۹ نفر این افراد معادل ۳۳ درصد جمعیت استان در روستاهای استان سکونت دارند که میانگین این آمار در سطح کشور ۲۶ تا ۲۷ درصد است.
وی ادامه داد: یک و ۵۹ صدم درصد از روستاییان کشور در این استان هستتد و استان در این زمینه رتبه بیست و یکم را به خود اختصاص داده‌ است.
پاکپور میانگین بهره‌مندی روستاهای استان مرکزی از نعمت گاز طبیعی و آب آشامیدنی سالم را به ترتیب ۹۹ و ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: میانگین روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در سطح کشور ۷۷ و آب آشامیدنی ۷۵ درصد است.
وی اظهار داشت: سه رکن اساسی شامل دولت برای تامین زیر ساخت‌ها، مردم در قالب شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد اجرایی غیر دولتی در روستاهای کشور فعالیت دارند که فعالیت این نهادها در کنار قوانین حامی، مدل موفقی را در روستاها پیاده سازی کرده‌ است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی یادآور شد: یک هزار و ۱۶۶ روستای دارای سکنه در این استان وجود دارد که ۷۹۱ روستا از مجموع این روستاها دارای دهیاری هستند.
پاکپور گفت: شهرستان شازند با ۱۴۳ روستای دارای دهیاری بیشتری و شهرستان محلات با ۱۸ روستای دارای دهیاری کمترین روستای دارای دهیاری در استان مرکزی هستند.
وی ادامه داد: ۸۰۲ روستای استان مرکزی دارای شورای اسلامی پنج و سه نفره هستند و ۷۷۴ روستا دارای شورای اسلامی سه نفره و بقیه این روستاها دارای شورای اسلامی پنج نفره است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی افزود: روستاهای با جمعیت بالای یک هزار و ۵۰۰ نفر دارای شورای اسلامی پنج نفره هستند .

پاکپور افزود: ۲ هزار و ۴۶۲ نفر عضو شوراهای اسلامی روستاهای استان مرکزی هستند که ۱۱۱ نفر این افراد را بانوان و ۲ هزار و ۲۳۱ نفر آنان را مردان تشکیل می‌دهند.
وی یادآور شد: با آغاز فعالیت شوراهای اسلامی روستاهای استان مرکزی از پانزدهم تیرماه سال گذشته ۲۵۰ دهیار جدید در روستاهای این استان با نظر این شوراها نصب شده و ۳۱ درصد دهیاری‌های استان در این مدت تغییر کردند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی شمار دهیاران کل کشور را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سه هزار و ۵۰۰ نفر دهیار و اعضای شوراهای اسلامی به جز افرادی که در دستگاه‌های اجرایی به امور روستاها رسیدگی می‌کنند در روستاهای این استان فعالیت دارند.
پاکپور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، خدماتی و عمرانی، کمک به خدمات سایر دستگاه‌ها در روستاها و پیگیری مطالبات مردم را از جمله عمده فعالیت‌های دهیاران استان مرکزی عنوان کرد و افزود: حدود ۲ هزار میلیارد ریال سال گذشته از محل اعتبارات دهیاری‌ها در زمینه عمرانی روستاها هزینه شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۵۱۷ طرح با تخصیص این اعتبارات در ۵۳۳ روستای استان انجام و ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره مند شدند.
پاکپور یادآورشد: ۷۰ درصد اعتبارات دهیاری‌های استان مرکزی در زمینه طرح‌های عمرانی هزینه شده و ۲۹۰ طرح از مجموع این طرح‌ها در حوزه بهسازی معابر روستایی بوده‌ است.
وی ادامه داد: بهبود سیما و منظر روستاها از جمله مهمترین نتایج اجرای این طرح‌ها در روستاهای استان مرکزی بوده‌ است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ارایه خدمات در زمینه جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله و مدیریت بحران را از جمله فعالیت‌های دهیاری‌های استان ذکرکرد و گفت: ۲۵ پایگاه آتش نشانی فعال اکنون در دهیاری‌های این استان وجود دارد.
پاکپور ادامه داد: ۶۷ دستگاه مکانیزه حمل زباله اکنون در اختیار دهیاری‌های استان مرکزی قرار دارد و جمع آوری، حمل و دفن بهداشتی زباله در روستاهای این استان توسط ۶ تعاونی در دهیاری‌های استان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: ۵۸۹ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین در دهیاری‌های استان مرکزی وجود دارد و این ماشین آلات در زمینه جمع آوری پسماند، آتش نشانی و در زمینه مدیریت بحران روستاهای استان فعال هستند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی یادآور شد: ۷۳ کارگاه آموزشی سال گذشته در دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری این استان برگزار شد که ۴۱ کارگاه از مجموع این کارگاه‌ها برای شوراهای اسلامی و ۱۱ کارگاه برای دهیاران بوده‌است.
پاکپور گفت: چهار هزار و ۷۰۶ نفر به صورت مستقیم از آموزش‌های این کارگاه‌ها بهره مند شدند و ۲۴ هزار و ۵۶۸ نفر ساعت خدمات آموزشی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها ارایه شد.
وی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به روستاییان را از دیگر اقدامات این دفتر در سال گذشته برشمرد و افزود: ۲۰۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات سال گذشته به یک هزار و ۳۷۱ نفر از روستاییان استان مرکزی پرداخت شد و میزان جذب این منابع مالی در استان ۹۸ درصد بوده‌ است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی از اجرای طرح بهسازی برق در روستاهای این استان در سال گذشته خبرداد و گفت: فرآیند جابه جایی پایه‌های برق در این مدت در ۲۴۰ روستای استان انجام و ۹۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی برق روستاهای استان هزینه شد.

پاکپور افزود: کمک به افزایش حجم ذخیره آب و تعویض پمپ‌ها و تعریض معابر و عقب نشینی‌ها در راستای اجرای طرح هادی در روستاها از دیگر اقدامات دهیاران استان مرکزی در این مدت بوده‌ است.
وی اضافه کرد: پویش ایران سرسبز برای توسعه فضای سبز در روستاهای استان مرکزی و پویش روستای زیبای من در راستای پاک سازی معابر و پویاسازی روستاها نیز از دیگر اقدامات دهیاران استان در این مدت بوده‌ است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: اجرای یک هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی در روستاهای این استان از جمله برنامه‌های دفتر امور روستایی و شوراهای این استان در سال جاری است که با اجرای این طرح‌ها، انجام طرح‌های عمرانی در سال جاری نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
پاکپور اظهار داشت: اجرای طرح‌های عمرانی در روستاهای فاقد دهیاری از جمله برنامه‌های اولویت دار دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استان مرکزی در سال جاری است و این مهم در راستای جلوگیری از عقب افتادگی این روستاها در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی نسبت به روستاهای دارای دهیاری انجام می‌شود.
وی یادآور شد: ۴۵۰ روستای استان مرکزی سال گذشته به صورت میدانی مورد بازدید قرار گرفته و مشکلات و مسائل این روستاها احصا و رفع این مشکلات در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: ۱۳۲ روستای این استان مشکل اینترنت دارند و این روستاها یا به اینترنت دسترسی ندارند و یا دسترسی به اینترنت در این روستاها ضعیف است.
پاکپور افزود: تلاش می‌شود مشکل دسترسی به اینترنت در روستاهای استان مرکزی تاپایان سال جرای برطرف شود.
وی تاکید کرد: ۹۸ درصد روستاهای استان مرکزی اکنون به اینترنت دسترسی دارند که میانگین دسترسی روستاها به اینترنت در سطح کشور ۸۹ درصد است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی از برگزاری نمایشگاه مدیریت شهری و روستایی کشور از دوازدهم تا چهاردهم تیرماه امسال خبرداد و گفت: این نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود.
پاکپور افزود: این نمایشگاه توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با مشارکت استانداری و با حضور دهیاری‌های منتخب برگزار می‌شود و تبیین دستارودهای دهیاری‌ها، معرفی محصولات برند، معرفی کار آفرینان، معرفی صنایع دستی روستاها و معرفی شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه روستاها از جمله اهداف این نمایشگاه است.
وی ادامه داد: ۹ شهرستان استان مرکزی شامل شهرستان اراک، آشتیان، کمیجان، خنداب، شازند، محلات، دلیجان، ساوه، زرندیه و تفرش در این نمایشگاه حضور دارند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: حدود ۵۰ نفر از عوامل اجرایی شامل دهیاران، غرفه داران و نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان استان در این نمایشگاه حضور دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار