یک متخصص طب اورژانس گفت: گرمازدگی‌ دارای ۳‌ مرحله اصلی گرفتگی عضلانی، خستگی‌ناشی از‌ گرما و سکته گرمایی است و بر اساس علایم، نشانه‌ها و نحوه درمان به این سه دسته تقسیم می شود.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 22 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر ابوالفضل جوکار متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی اراک افزود: بیماری گرمازدگی در صورت عدم درمان از هر مرحله به مرحله بعد ادامه می‌یابد و در صورت ‌بی‌توجهی به علایم آن و عدم درمان مناسب می‌تواند فرد را به سمت مرگ نیز سوق دهد.
وی یادآورشد: با شروع ماه های گرم سال به خصوص در اواخر فصل بهار و تابستان اختلالی که بسیاری از مردم با آن مواجه می‌شوند گرمازدگی است این مهم اگرچه قابل پیشگیری می باشد، اما در صورتی که در مراحل اولیه بیماری درمان نشود ممکن است به سمت مرگ پیش برود.
وی تاکید کرد: سن زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال، قرار گرفتن در محیط و فضاهای گرم و سر بسته، پوشیدن لباس های تیره، عدم مصرف مایعات به میزان کافی، مصرف الکل، چاقی، مصرف دارو و مواد ادرار آور مثل چای و قهوه و مصرف داروهای دیورتیک مثلا لازیکس، فرد را بیشتر مستعد گرمازدگی می کند.
دکتر جوکار اضافه کرد: گرمازدگی مانند هر بیماری دیگری از یک فاز اولیه شروع و نهایتاً به یک فاز انتهایی ختم می شود، گرفتگی عضلانی ناشی از گرما اولین مرحله از گرمازدگی می باشد در این مرحله فرد دچار گرفتگی عضلانی در ساق پا می شود،در این مرحله فرد هوشیار است و علائم حیاتی مناسبی دارد.
وی ادامه داد: برای درمان در مرحله اول لازم است که فرد را سریع از محیط گرم خارج کرده و مایعاتی مثل آب، پودرهای ORS، پودر پدی لایت، دوغ و آبمیوه برای وی تجویز کرد.
وی تاکید کرد: اگر در مرحله گرفتگی عضلانی اقدام مناسبی انجام نشود، فرد وارد مرحله خستگی گرمایی خواهد شد که سن بالای ۶۵ سال و کمتر از ۵ سال، فعالیت در محیط های گرم و مرطوب از ریسک فاکتورهای این مهم می باشد، علایم این مرحله به صورت گیجی، ضعف، سردرد، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، فشار خون پایین، ضربان قلب بالا و تنفس تند و تب خفیف مشخص خواهد شد.
دکتر جوکار ادامه داد: مهمترین جنبه درمان در مرحله دوم قطع تمامی فعالیت های بدنی و انتقال فرد به محیط خنک و خارج کردن لباس های وی است، اگر شرایط لازم برای خارج کردن لباس نبود می توان با نمدار کردن لباس‌های وی به بهبود وضعیت بیماری کمک کرد، لازم به ذکر است که به دلیل اینکه فرد در این مرحله گیج و خواب آلوده است شاید امکان مصرف مایعات خوراکی برای فرد وجود نداشته باشد از این رو مجبور به تزریق سرم وریدی بشویم که سرم نرمال سالین نه دهم درصد بسیار مناسب می باشد.
وی اظهارداشت: در ادامه سیر گرمازدگی، اگر در مرحله قبل نیز اقدام موثری انجام نگیرد و ماندن در محیط گرم و ادامه فعالیت در آن محیط تدوام یابد، بیمار وارد فاز سکته گرمایی می‌شود که عدم تمرکز، تعریق کم، برافروختگی پوست، فشارخون پایین و تب بالا و کاهش سطح هوشیاری، تشنج و سرانجام مرگ از علائم این مرحله خواهد بود و برای درمان، بیمار باید بلافاصله به بیمارستان منتقل و اقدامات لازم مایع درمانی وریدی و کاهش دمای بدن برای وی انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار