رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۱۱۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز در حوزه‌های مختلف باغی، زراعی، گیاه پزشکی، خاک و آب، منابع طبیعی، علوم دامی، آبخیزداری، اقتصادی، اجتماعی، فنی و مهندسی اجراشده‌ است.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶ 15 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، غلامرضا گودرزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۴۳ طرح پایه سال گذشته انجام و نتایج یافته‌های آنها به کشاورزان انتقال داده شده‌ است افزود: طرح‌های فنی و مهندسی در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه گلخانه‌ها و توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی انجام شده است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به چاپ ۲ جلد کتاب توسط این مرکز درسال گذشته در زمینه کشاورزی یادآورشد: کشاورزان پیشرو و بهره‌برداران برای انتقال یافته‌های طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در عرصه‌ها حضور یافته و نتایج طرح‌ها برای انتقال به سایر کشاورزان در اختیار آنان قرار گرفته است.
وی افزود: ۴۳ طرح از مجموع طرح‌های تحقیقاتی که سال گذشته در این مرکز انجام شد ، پایان یافته و نتایج آن به کشاورزان انتقال داده شده است.
وی با اشاره به معرفی ۱۲ رقم جدید در این مرکز از قبیل یک رقم صنوبر، سه رقم گندم، ۲ رقم گندم دیم، ۲ رقم جو و چهار رقم لوبیا ادامه داد: مصرف آب در رقم صنوبر معرفی شده توسط این مرکز علاوه بر افزایش عملکرد از ۱۸ هزار متر مکعب در سال به حدود ۹ هزار متر مکعب کاهش یافته است.
وی اظهارداشت: با توجه به آب بر بودن گیاه لوبیا توقف کشت این گیاه در دستور کار بود که با انجام کار تحقیقاتی بر روی آن در پردیس آموزش و تحقیقات لوبیای خمین، سیستم میانگین عملکرد بالا رفته و صرفه جویی هزینه تولید نیز ایجاد شده و ۲ رقم لوبیا نیز در دست معرفی برای سال جاری است.
وی اضافه کرد: توانمندی و امکانات مرکز تحقیقات پاسخگوی مشکلات نیست افزود: استفاده از توانمندی‌های جوانان استان در اولویت کاری این مرکز قرار دارد و در این راستا استان مرکزی به عنوان هشتمین استان مرکز رشد تحت نظر پارک علم و فناوری راه اندازی کرد که البته در حال حاضر ۲۸ مرکز در سطح کشور فعالیت دارند و ۱۴ شرکت در مرکز رشد مستقر هستند که ۳ ایده هم در دست بررسی است تا به این شرکت‌ها اضافه شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر روز آموزش به بهره‌برداران کشاورزی ارائه شده است گفت:واگذاری آموزش به کشاورزان در راستای بهره گیری از هیات علمی مرکز تحقیقات برای انتقال دانش به کشاورزان انجام شده‌است.
گودرزی یادآورشد: مرکز رشد در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ایجاد شده و ۱۸ مرکز رشد در حوزه‌ طرح‌های فناورانه کشاورزی اکنون در این مرکز مستقر است و از تمامی جوانان در حوزه‌های مختلف آب و خاک، تغذیه دام، فرآورده‌های صنایع، فرآوری بخش کشاورزی می‌توانند ایده‌های خود را برای ایجاد مرکز رشد به این مرکز ارایه دهند.
وی با بیان اینکه ۲ تا سه ایده اکنون در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در حال بررسی است گفت: اغلب این ایده‌ها در زمینه تغذیه دام، گیاهان دارویی، تولید محصولات ارگانیک و کشت بافت است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه آخرین دستاوردهای بخش کشاورزی به سه روش توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد افزود: بر این اساس سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفرروز آموزش به بهره برداران، تشکل‌های بخش کشاورزی، کارکنان وظیفه و افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان ارایه شده است.
وی یادآورشد: ۹۳۷ نفر از سربازان و کارکنان وظیفه سال گذشته از آموزش‌های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بهره‌مند شدند.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بالا رفتن سن کشاورزان را از جمله مشکلات بخش کشاورزی برشمرد وافزود: تربیت کشاورزان آینده در مقطع متوسطه در دستور کار این مرکز قرار گرفته و بر این اساس هنرستان کشاورزی پردیس ساوه سال گذشته به بهره برداری رسید و ۶۳ دانش‌آموز در این هنرستان جذب شدند و سه رشته گل و گیاهان زینتی، ماشین آلات بخش کشاورزی و گیاهان دارویی در این هنرستان تدریس می‌شود.
گودرزی برون سپاری آموزش را از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ذکر کرد و گفت: بر این اساس ۲۸۴ نفر تحت آموزش قرار گرفته اند و ۳۶۰ نفر از کارکنان و ۳۷ نفر از مدیران سازمان جهاد کشاورزی این استان سال گذشته از آموزش‌های این مرکز بهره‌مند شدند و ۲ هزار و ۴۷۰ نفر روز آموزش برای کارکنان و ۳۶۰ نفر روز آموز ش برای مدیران این سازمان برگزار شده‌است.
وی افزود: ۹۰ تا ۱۲۰ طرح پژوهشی در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی، علوم دامی، آبخیزداری، علوم زراعی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی و خاک و آب و گواهی بذر و خالص سازی بذر سالانه در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین و پردیس تحقیقات انار ساوه در استان مرکزی گفت: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها پردیس آموزش و تحقیقاتی کشور است.
گودرزی درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره میزان اعتبار طرح های تحقیقاتی گفت:یکی از چالش های این مرکز تامین اعتبار برای طرح های تحقیقاتی است چراکه میزان اعتبارات تخصیص یافته در این زمینه بسیار کم است.
گودرزی افزود: درصورتی که میزان اعتبارات تخصیصی افزایش یابد طرح ها با دقت بیشتری انجام می شود.
وی با بیان این که مهمترین تهدید اقتصادی، تهدید در حوزه غذا است یادآورشد:باید برای امنیت غذایی کشور راهبرد مشخصی داشته باشیم، اگر راهبرد ما خوداتکایی است، نمی‌توانیم به ذخایر ژنتیکی کشور بی توجه باشیم.
وی تاکید کرد: برای تضمین آینده کشور، حتی در شرایط محدودیت اعتبار هم نباید از حوزه تحقیقات غفلت کرد.
گودرزی با اشاره به افزایش جمعیت و کمبود آب در کشور گفت: هم اینک راهی جز افزایش راندمان تولید در واحد سطح نداریم واین مهم با سرمایه‌گذاری بر روی منابع ژنتیکی محقق می‌شود بنابراین باید به دنبال تکمیل وتجهیز آزمایشگاه ها وامکانات مورد نیاز مراکز تحقیقاتی باشیم چراکه امکاناتی که ظرفیت توسعه ژنتیکی نداشته باشند، پاسخگوی بخش تولید نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار