آیت الله محمد جوادفاضل لنکرانی گفت هر آنچه که به عنوان فی سبیل الله می تواند به عنوان مصارف زکات مطرح شود، ساخت مدرسه، دانشگاه، پل ، تهیه جهیزیه وموارد عمرانی از مواردی است که می تواند برای زکات در نظر گرفته شود اما فقرا در شرایط امروز در اولویت مصارف زکات هستند و باید به این مهم توجه شده و فقرا و افراد گرفتار در اولویت برای زکات در نظر گرفته شوند.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰ 08 June 2022

 

استاد محترم سطوح عالی حوزه علمیه قم د جلسه شورای زکات که در شهر مقدس قم برگزار شد افزود: درصورتی که زکات به موقع پرداخت شود و اولویت دریافت زکات فقرا باشند ، فقیری در جامعه اسلامی نخواهیم داشت.
وی گفت:بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دولتها و مسئولین در زمینه زکات کم کاری کردند، مردمی بودن ستاد زکات یک امتیاز است ودر کنار آن مسئولین و دولتمردان نیز باید در امر زکات بیش از پیش تلاش کنند.
آیت الله محمد جوادفاضل لنکرانی ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امام رضا (ع) و گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای ۱۵ خرداد اظهارداشت: دین اسلام همانطور که مباحث بین خداوند و انسان را تنظیم کرده مباحث بین انسان و انسان را نیز تنظیم کرده است و یک مجموعه فردی و عبادت محض نیست.
وی افزود: در بعد اجتماعی دین یکی از مباحث بسیار مهم ، زکات است و در قرآن بسیار به این واجب الهی سفارش شده است.
وی اظهار داشت: در قرآن کریم بیش از ۵۷ بار خداوند تبارک و تعالی از کلمه زکات نام برده است و بیش از دو هزار روایات در زمینه زکات از بزرگان دین مطرح شده است .
وی با اشاره به اینکه خداوند پیامبر اکرم (ص) را در قرآن کریم به عنوان حاکم مسلمین مأمور به اخذ زکات از مسلمین و توزیع آن به مستمندان و مصارف واجب زکات می کند ، اضافه کرد:زکات بنا به قرآن از موجب تطهیر اموال و خود زکات دهنده و عامل تزکیه است و برای حلال شدن مال و برکت آن باید زکات مال پرداخت شود و این مال پاک هم برای خود زکات پرداز و هم وراث آن برکت می کند.
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه در حکومت اسلامی ما رهبر معظم انقلاب و کسانی از جانب رهبری مسئول جمع آوری زکات هستند، گفت: از مواردی که در حکومت اسلامی باید به آن اهتمام شود فریضه واجب زکات است با ترویج زکات پردازی می توان بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را حل کرد.
مجید مومنی، مدیر کل کمیته امداد استان مرکزی هم با تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) و فرا رسیدن دهه کرامت گفت: با توجه به پیام ، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اجلاس سالیانه زکات که فرمودند: مسئولین باید از کم کاری های صورت گرفته در امر واجب زکات عفو و آمرزش بطلبند، لازم است در امر زکات بیش از پیش با جدیت تلاش شود.
وی افزود: استان مرکزی یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر جمعیت دارد ، بیش از ۴۰۰ هزار خانوار،۱۲ شهرستان ،۳۳شهر ،۲۳ بخش در این استان وجود دارد و بیش از هزار روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۰۳ روستا مشمول پرداخت زکات هستند.
وی اظهارداشت: با لطف خداوند ۷۸۶ روستا در این استان عامل زکات دارند و اقدام به جمع آوری زکات در این روستاها انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴ح میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات واجب و مسنحب در استان جمع آوری شده است، بیان داشت:در حال حاضر ۱۸۸۷ عامل افتخاری و همچنین روحانیون با شورای زکات استان در ترویج و جمع آوری زکات همکاری دارند.
وی خاطر نشان کرد: از ۸۹۶ سری جهیزیه اهدایی استان مرکزی در سال گذشته ۱۸۶ مورد از محل زکات پردازی هزینه و به نوعروسان نیازمند اهداء شده است.
وی با اشاره به اینکه از ۱۲ هزارو دانش آموز و دانشجو کمک هزینه تحصیلی تعداد ۱۵۷۸ نفر از طریق زکات پردازان تأمین شده است، گفت:کمک های مردم و مشارکت مردمی با محوریت مساجد قابل تقدیر است و ۳۲۰ مورد مسکن از تعداد دو هزار مسکن در حال ساخت برای محرومین از محل زکات تامین شده است.
مومنی اظهار داشت: در سال گذشته ساخت ۵ مورد غسالخانه، ۱۸ مورد حسینیه و ۶ مورد خانه عالم و ۵۴ مورد نیز سایر پروژه های عمرانی از محل زکات ساخته شده است.
وی با بیان اینکه طرح شجره طیبه و اهدای بخشی از محصولات باغداران( هشت هزار اصله درخت در شهرستان ساوه و سه هزار اصله درخت در شهرستان خنداب) به نیازمندان برای اولین بار در استان مرکزی اجرایی شده است، گفت: محصولات درختان اهدایی توسط ۳۲۱ مرکز نیکوکاری بین نیازمندان توزیع شد.
وی با قدردانی از زکات پردازان گفت: بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان با کمک های زکات پردازان بین خانوارهای تحت حمایت با حفظ کرامت و عزت خانواده ها توزیع و کمیته امداد تنها نقش نظارتی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار