پدیده زیرمیزی در مطب های شخصی پزشکان همیشه از معضلات نظام سلامت کشور بوده و گویا بیماری مزمن نظام سلامت کشور همین پدیده می باشد.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸ 08 June 2022

بسم الله الرحمن الرحیم

طبیب بی مروت خلق را رنجور میخواهد.

پدیده زیرمیزی در مطب های شخصی پزشکان همیشه از معضلات نظام سلامت کشور بوده و گویا بیماری مزمن نظام سلامت کشور همین پدیده می باشد.

در سالهای گذشته با طرح تحول سلامت و نیل پزشکان و متخصصان به بیمارستان های دولتی کمی این پدیده کمرنگ شده بود ، اما دوباره با از بین رفتن طرح سلامت ، این بیماری شدت یافته و پزشکان و متخصصان دوباره شروع به گرفتن زیرمیزی با عناوین مختلف کرده اند.

برخی پزشکان دلایل دریافت این مبالغ را خارج شدن تعرفه‌گذاری پزشکان از نظام پزشکی کشور و سپردن آن به دولت بیان می‌کنند .

و برخی دیگر دلیل آن را مالیات های وضع شده توسط دولت و سیستم پرداخت کارت خوان ها اعلام می کنند و ...

اما چیزی که مشخصه بلاتکلیفی مردم در این میان می باشد و ظاهراً قدرت بازدارنده ای و پیشگیرانه ای که مانع پزشکان در این زمینه باشد وجود ندارد ،

وجود واحدهای نظارت بر درمان در دانشگاههای علوم پزشکی و یا نظارت سازمان نظام پزشکی که خود از صنف پزشکان می باشد خیلی نمی تواند عامل بازدارنده ای برای این عمل باشد.

شکایت از پزشکان معمولاً از سوی بیمار به ندرت اتفاق می افتد و آنها و خانواده آنها بیشتر به فکر جان عزیزان خود می باشند . و اگر هم شکایتی صورت پذیرد، معمولاً به صورت کدخدامنشی توسط واحدهای نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی حل می شود .و یا آنکه اگر کار بالا بگیرد به تعزیرات حکومتی کشیده می شود ، و در آنجا نیز به علت قدرت و نفوذ پزشکان در انواع سازمان ها و ارگان های دولتی معمولاً پرونده ها به نفع پزشک تمام میشود.

از سوی دیگربه دلیل آن که این هزینه انجام شده از سوی بیماران در هیچ جا ثبت و ضبط نمی گردد ، شامل هیچ بیمه ای نخواهد شد .

آیا وقت آن نرسیده است که نظام سلامت کشور و در راس آن وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به فکر معالجه این غده سرطانی در درون خویش باشد ؟؟!!

و شرایط را برای مردم کمی بهتر نماید ؟؟

همچنان که مقام معظم رهبری مد ظله العالی بارها فرمودند:

ما میخواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد.

 

یوسف احمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار