استاندار مرکزی گفت:مدیران باید به سند آمایش استان و برش‌های دستگاهی آن اشراف داشته باشند و مدیران شهرستانی را نیز توجیه کنند و با فرمانداران هماهنگ باشند.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳ 07 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در نشست شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان مرکزی با بیان اینکه سند آمایش جزو اسناد بالادستی و راهبردی کشور است افزود: زحمات زیادی برای تهیه سند آمایش صورت گرفته و با وجود همه عقب‌افتادگی‌ها و ابلاغ سیاست‌های کلی، این سند ابلاغ شده است.
وی بیان کرد: آسیب‌شناسی تاخیراتی که در مسیر طرح آمایش شکل گرفته باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: سند آمایش استان مرکزی در افق ۱۴۱۴ تهیه و جایگزین افق ۱۴۰۰ شده که نیاز است راهبردهای اعلام شده این سند با استفاده از ظرفیت‌هایی که این سند ایجاد می‌کند، با جدیت پیگیری شود.
مخلص الائمه اظهار داشت: به فضل الهی در استان مرکزی نگاه به برنامه‌ریزی ارتقا یافته و نیاز است شورای توسعه و برنامه‌ریزی این استان به صورت مستمر و با فاصله کم برگزار شود.
وی گفت: نیاز است در این شورا دستگاه‌های اجرایی مختلف عملکرد دستگاه‌های خود را در خصوص برنامه ششم توسعه ارائه دهند.
استاندار مرکزی افزود: اجرای سند آمایش استان مرکزی در حوزه شهرستانی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مخلص الائمه بیان کرد: مدیران باید به سند آمایش استان مرکزی و برش‌های دستگاهی آن اشراف داشته باشند و مدیران شهرستانی را نیز توجیه کنند و با فرمانداران هماهنگ باشند.
وی اظهار داشت: دولت سیزدهم تلاش ویژه‌ای برای اتمام طرح‌ها و فعالیت‌های ناتمام دارد و این مهم در استان مرکزی نیز باید با جدیت دنبال شود.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از ابتدای هفته آتی تغییر ساعت کاری ادارات به دلیل صرفه‌جویی در مصرف برق انجام می‌شود.
مخلص الائمه بیان کرد: در این راستا همه دستگاه‌های اداری مکلف به همکاری و صرفه‌جویی هستند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این نشست گفت: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید حوزه برنامه‌ریزی تقویت و بر بودجه غلبه کند زیرا این سازمان اتاق فکر دولت است.
علی‌اکبر کریمی افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های متنوعی و گسترده‌ای به صورت بالقوه و بالفعل دارد.
وی بیان کرد: استانی که در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و خدمات نقش ملی و فراملی در آمایش سرزمین برعهده دارد، نشان‌ دهنده موقعیت ممتاز استان مرکزی است که باید از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت استان به شایستگی بهره‌گیری کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان مرکزی در بخش صنعت و کشاورزی رتبه‌های بالایی دارد اما حلقه مفقوده در این استان، بخش خدمات است.
کریمی عنوان کرد: توجه به بخش خدمات با سرعت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، ضریب تولید ثروت و اشتغال را بالا می‌برد و در تقویت سایر بخش‌های اقتصادی نقش موثری دارد.
وی گفت: اراک به عنوان مرکز استان مرکزی قابلیت ایجاد مرکز ذخیره‌ای استراتژیک کالا را دارد و در این راستا مقدماتی صورت گرفته و نیاز است توسط یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی محقق شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استان مرکزی ظرفیت فرودگاه بین‌المللی را دارد اما به واقع از این ظرفیت استفاده نمی‌شود و این ضعف بزرگی است که محصولات این استان با وجود فرودگاه به صورت زمینی به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.
کریمی اظهار داشت: در راستای طرح آمایش استان مرکزی، تعدادی پروژه مشخص شده که باید این طرح‌ها برای یک دوره و بر اساس اولویت مشخص شود.
وی عنوان کرد: استان مرکزی در بخش حمل و نقل ریلی و هوایی از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است اما در بخش حمل و نقل جاده‌ای وضعیت خوبی ندارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آمایش سرزمین استان مرکزی، چند شهرستان این استان دارای عقب‌افتادگی‌ها و محرومیت‌هایی زیادی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
کریمی تاکید کرد: استان مرکزی در بحث اعتبارات ملی ضعف دارد، تعداد پروژه‌هایی که از اعتبار ملی قابل توجه برخوردار باشد، کم است و در مجموع سهم این استان از سبد اعتبارات ملی پایین است.
وی افزود: در این راستا باید از سفر پیش روی هیات دولت به استان مرکزی بهره‌گیری کرد تا اعتبارات ملی چشمگیری برای استان جذب شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در ادامه این نشست گفت: سندهای زیادی در استان تدوین شده که یکی از آنها سند آمایش است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: برش‌های استانی سند آمایش استان مرکزی مشخص شده و باید تلاش شود به خوبی اجرا شود.
وی بیان کرد: تقابل‌هایی در رویکردهای آمایش استان و منطقه‌ای وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: برنامه آمایش این استان در سال ۹۹ مصوب و ابلاغ شده و به عنوان سند بالادستی در همه برنامه‌های استان مرکزی باید فصل الخطاب باشد.
نوربخش عسکری افزود: آمایش سرزمین برای تنظیم رابطه بین انسان، فضا و فعالیت‌های انسان در فضا به منظور بهره‌برداری منطقی از جمیع امکانات در جهت بهبود وضعیت مادی و معنوی اجتماعی بر اساس ارزش‌های اعتقادی با توجه به سوابق فرهنگی و ابزار علم و تجربه در طول زمان است.
وی بیان کرد: طرح آمایش سرزمین سیمای آتی توسعه یافتگی را تصویر کرده و ابزاری مناسب برای سازمان‌دهی فعالیت‌ها در عرصه سکونتگاه‌ها را فراهم می‌آورد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: آمایش در واقع سازماندهی مناسب فعالیت و انسان در پهنه سرزمین، غایت اصلی تمامی برنامه‌ریزی‌ها در سطوح مختلف است.
عسکری اظهار داشت: آمایش برنامه‌ای بلندمدت و راهبردی، برنامه توسعه‌ سرزمین و رهیافت برنامه‌ها است.
وی عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز ملی آمار جمعیت استان مرکزی به یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: شهرستان‌های خمین، کمیجان، محلات، خنداب، تفرش و آشتیان نسبت به سال ۹۵ با رشد منفی جمعیت همراه بوده و شهرستان‌های ساوه، دلیجان، اراک، فراهان و شازند با رشد کم و تنها زرندیه با افزایش ۱۳ و نیم درصدی جمعیت روبرو بوده است.
عسکری اظهار داشت: در مجموع استان مرکزی در بحث جمعیت در سال ۱۴۰۰ نسبت ۱۳۹۵ به رشد جمعیت ۴۶ صدم درصدی همراه شده است.
وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی در شهرستان‌های تفرش، آشتیان، زرندیه، خمین، ساوه و اراک، پایین‌تر از نرخ استان ( ۳۸ و ۱۹ صدم درصد) است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان‌های فراهان، شازند، محلات، کمیجان، دلیجان و خنداب بالاتر از متوسط استان ( ۳۸ و ۱۹ صدم درصد) است.
عسکری گفت: نرخ بیکاری شهرستان‌های کمیجان، دلیجان، خنداب، ساوه، آشتیان، زرندیه، محلات، تفرش و فراهان از نرخ استان ( ۹ و هشت دهم درصد) پایین‌تر و شهرستان‌های شازند، خمین و اراک، بالاتر از نرخ استان ( ۹ و هشت دهم درصد) است.
وی تاکید کرد: چشم‌انداز آمایشی استان مرکزی در افق ۱۴۱۴ دیده شده که برای تحقق این مهم همه باید تلاش کنند.
در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی گزارشی از بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ ارائه شد و موضوع بررسی و تایید گروه کاری اشتغال ایثارگران ذیل کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری، بررسی واگذاری حق استفاده از ساختمان بلا استفاده اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بررسی و تصویب مصوبات کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست برای تصویب رای‌گیری کتبی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار