سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم‌افزایی بیشتر مردم و مسئولان دانست.
کد خبر: ۱۰۴۶۰۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ 21 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، سیدمهدی مصطفوی افزود: برای حفظ تنوع زیستی در كشور ، مشاركت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساكنان همان مناطق هستند .
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تنوع زیستی ، سرمایه ‌ای تکرار نشدنی و ارزشمند برای نسل حاضر و آینده است .
وی یادآورشد: سازمان ملل متحد روز ۲۲ می ( مصادف با اول خرداد) را با هدف ارتقاء آگاهی عموم و افزایش سطح بینش مردم نسبت به تنوع زیستی، ارزش های آن و گام هایی که می توانیم در حفظ آن برداریم، بعنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است.
وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی " ساخت آینده ای مشترک برای همه اشکال زندگی " نامگذاری شده است ، تاکید کرد : تنوع زيستي به عنوان ذخيره گاه حيات و سرمايه اي ارزشمند برای همه نسل ها ست كه حراست و ارتقاء آن در كیفیت چرخه زیستی و حیات نقش مهم و كلیدی دارد.
مصطفوی گفت : تنوع زیستی مفهومی است که امروزه در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم مطرح می گردد و تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته به‌طور فزاینده‌ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است بنابراین، ما بخش جدایی‌ناپذیر از این تنوع زیستی و به طور کامل وابسته به آن هستیم.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: تنوع زيستي در اكوسيستم طبيعي به عنوان يك عامل پشتيبان و تنظيم كننده فرآيندهاي طبيعي است به طوري كه زيست و فعاليت گونه ها و شرايط آنها بر كيفيت هوا، مهار فرسايش خاك ،كنترل آفات، تكثير موزون گونه هاي سازگار، ذخيره منابع آبي و دهها فرآيند ديگر اثرگذاري مستقيم دارد.
وی با اشاره به این موضوع که تنوع زیستی یک منبع تجدید ناشدنی است که از دست دادن آن غیرقابل جبران خواهد بود افزود : این ثروت ارزشمند و تاریخی به دلایل متعددی از جمله تخریب زیستگاه ها، افزایش فشار جمعیتی، فعالیت های اقتصادی و فناوری و هم چنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و از بین رفتن است .
مصطفوی گفت : راهبردهای متعددی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد، و یکی از قدیمی‌ترین و شناخته ‌شده ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی اعم از اجزای شناخته شده و ناشناخته را به صورت یکپارچه حفظ میکند.
وی افزود: درحال حاضر ۵ و ۹صدم درصد از مساحت استان مركزی در قالب هفت منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده است كه این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش كشور محسوب می شوند و این در حالی است که متوسط مناطق حفاظت شده در ایران ۱۱.۲ درصد و میانگین جهانی آن ۱۴ درصد است که از این لحاظ استان مرکزی وضعیت مناسبی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار