معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بدون شک برنامه ریزی در راستای ارتقاء ظرفیت های جامعه می تواند به کاهش خطر و توانمندی افراد، سازمان ها و جوامع در جهت مدیریت خطر بلایا منجر شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹ 11 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی علیمحمدی افزود: کاهش و مدیریت بلایا و حوادث به اقداماتی نیاز دارد که از جمله این اقدامات میتوان به آموزشهای عمومی، تخصصی و فنّی اشاره کرد زیرا دولتها مسئولیت حفاظت از شهروندان و دارایی های ملّی را برعهده دارند اما از طرف دیگر کاهش خطر بلایا نیاز به مشارکت فعّال جامعه در همه سطوح دارد.
وی یادآورشد: نقش زنان و مشارکت آنان برای مدیریت مؤثر خطر بلایا و طرّاحی، تأمین منابع و اجرای سیاستها، برنامه ها و طرحهای کاهش خطر بلایا که با توجّه به موضوع جنسیّت تهیه شده اند همچنین کودکان و جوانان عوامل تغییر هستند و باید شرایط و فضای لازم به آنها داده شود تا به کاهش خطر بلایا مطابق با قوانین، رویه های ملّی و مواد و محتوای آموزشی کمک کنند.
وی تاکید کرد: بدیهی است که ایجاد فرهنگ پیشگیری کار ساده ای نیست زیرا سرمایه گذاری که امروز انجام می شود در آینده ای دور به ثمر می نشیند.
دکتر علیمحمدی ادامه داد: بنابراین برای ارتقاء آمادگی مردم یک جامعه لازم است قبل از وقوع مخاطره آموزش های لازم برای آمادگی وکاهش خسارت به مردم ارائه شود همچنین ظرفیت های موجود در جامعه شناسایی شده و بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد و مردم بدانند که در زمان حادثه چکاری برای خود و دیگران انجام بدهند و یا به کجا مراجعه کنند.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سازمان های مردم نهاد فارغ از هر گونه تعصب و سوء گیری می توانند نقش خود را در هر یک از فازهای چرخه مدیریت خطر بلایا ایفاء کنند، این سازمان ها توانایی فوق العاده ای در جلب حمایت های اجتماعی دارند، یکی از مهمترین ویژگی های آنها چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تأثیر و انجام ارزیابی های اولیه می باشد.
وی تاکید کرد: حضور در مدارس و ارائه آموزش های لازم در این خصوص، استفاده از ظرفیت شبکه های محلی برای اطلاع رسانی در حوزه مدیریت خطر بلایا و تغییر اقلیم، استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی، استفاده از ظرفیت رابطین سلامت در واحدهای ارائه خدمت و تأکید بر برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار دربرابر بلایا، انجام مصاحبه و درج آن در سایت های دانشگاه های مربوطه، برگزاری تمرین و مانور در واحدهای بهداشتی مهمترین اقداماتی است که در هفته سلامت انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار