استاندار مرکزی گفت: منابع مالی ساخت مدرسه در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اقدام ملی تولید مسکن شهرستان اراک توسط دولت تامین می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳ 21 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی، افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی طرح اقدام ملی تولید مسکن شهرستان اراک توسط دولت انجام می‌شود منابع مالی ساخت مدرسه در این طرح هم باید توسط دولت تامین شود.
استاندار مرکزی یادآورشد: نیاز است کارگروهی متشکل از اداره کل نوسازی مدارس، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، معاونت عمرانی استانداری مرکزی و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل و در خصوص ساخت مدرسه در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی طرح اقدام ملی تولید مسکن تصمیم گیری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی هم گفت: قانون ساخت یک مدرسه ازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی به جز یک مورد در این استان تاکنون اجرایی نشده‌ است.
مهدی زندیه‌وکیلی افزود: انبوه سازان برای اینکه مشمول قانون ساخت یک مدرسه به ازای ۲۰۰ واحد مسکونی نشوند، طرح‌های ۱۰۰ واحدی و ۱۵۰ واحدی را در برخی استان‌های کشور از جمله استان مرکزی اجرا می‌می‌کنند.
وی عدم کار کارشناسی را از جمله عوامل اجرایی نشدن قانون ساخت یک مدرسه به ازای ۲۰۰ واحد مسکونی برشمرد و ادامه داد: با توجه به جمعیت بعد خانوار به ازای هر ۵۰۰ واحد مسکونی باید یک مدرسه ساخته شود که این طرح بر این اساس در سال ۸۷ در قانون ساماندهی لغو و ساخت مدرسه توسط اختصاص بودجه توسط دولت انجام می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: یک باب مدرسه در کوی کوثر اراک ساخته و بهره برداری از آن تا مهرماه امسال آغاز و عملیات اجرایی ۲ طرح آموزشی دیگر نیز در این منطقه آغاز می شود.
زندیه وکیلی اضافه کرد: براساس مکاتبات وزارت آموزش و پرورش با مجلس شورای اسلامی قانون ساخت یک مدرسه به ازای ۲۰۰ واحد مسکونی از سال ۹۹ در مجلس احیا و با توجه به اینکه ساخت مدرسه به ازای این میزان واحد مسکونی غیرمنطقی است این قانون تاکنون به نتیجه نرسیده‌ است.
وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی تولید مسکن دولت متعهد شده‌ که منابع مالی ساخت مدرسه در این واحدها را تامین کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: تمام دستگاه‌ها شب عید به کارکنان خود پاداش پرداخت می‌کنند و تنها دستگاهی که نمی‌تواند به کارکنان خود پاداش پرداخت کند این اداره کل است.
احمدرضا نوازنی افزود: بر اساس بند سه ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها تا پنج درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی، تفکیک زمین‌ها، و نوسازی به آموزش و پروش پرداخت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: شهرداری‌ها ۷۵ نوع عوارض دریافت می‌کنند که باید تا پنج درصد این عوارض را به آموزش و پرورش پرداخت کنند که تنها یک مورد آن سال گذشته به آموزش و پرورش پرداخت شده‌ است.
نوازنی گفت: شهرداری‌های استان سال گذشته ۲۰۰ میلیارد ریال عوارض دریافت کردند که تنها میلیارد ریال از آن را به اداره کل آموزش و پرورش استان پرداخت کردند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون به ازای هر ۲۰۰ واحد مجوز ساخت مسکن یک فضای آموزشی باید برای آموزش و پرورش ساخته شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: اکنون ۳۰۰ واحد در بلوار شهید جهانپناه شهرستان اراک ساخته شده و زمینی برای ساخت مدرسه اختصاص نیافته‌ است.
نوازنی اظهار داشت: چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در کوی کوثر اراک ساخته شده و تنها یک مدرسه غیر انتفاعی در این منطقه ساخته شده است.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود شهرداری اراک در هنگام صدور مجوز ساخت مسکن، ساخت مدرسه در این مجوزها را در دستور کار خود قرار دهد.
شهردار اراک هم گفت: کسب درآمد برای تفکیک از تاریخ هشت اردیبهشت سال ۹۷ بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای شهرداری این شهر ابطال شده و شهرداری از این محل درآمدی کسب نکرده‌ است.
علیرضا کریمی افزود: عوارض زیربنا سال گذشته به صورت مستقیم به حساب اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی واریز شده‌ است.
وی عوارض نوسازی کسب شده توسط شهرداری اراک در سال گذشته را ۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سهم شهرداری اراک یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال بود که پس از حساب رسی به حساب اموزش و پرورش استان مرکزی واریز می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار