سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هرقدر رفاه زندگی بشر در سال‌های اخیر بیشتر شده پلاستیک نقش موثرتری در زندگی روزمره انسان‌ها ایفا کرده است،پیش بینی می‌شود که محیط زیست در آینده به سختی بتواند از آلودگی‌های زباله‌های پلاستیکی نجات یابد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴ 20 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهدی مصطفوی به مناسبت فرا رسیدن روزجهانی زمین پاک بر لزوم حذف پلاستیک با هدف حفظ و حمایت از محیط زیست تاکید کرد وافزود: پلاستیک از جمله معضلات اصلی محیط زیست است.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی زمین پاک ( دوم اردیبهشت ماه ) با عنوان " سرمایه گذاری در زمین با حذف پلاستیک " گفت : اصولاپلاستیک‌ها برای رفع مشکلات بشر ساخته شده اند، اما الگو‌های غلط مصرف پلاستیک پس از بلااستفاده بودن پلاستیک‌ها است که محیط زیست را دچار آشفتگی می‌کند، در حال حاضر پلاستیک‌ها سهم بسزایی از کالا‌های مورد نیاز بشر را تامین می‌کند.
وی یادآورشد: در بخش صنعت، ساختمانی، ماشین آلات و خدمات عمومی هم اساسا مردم از پلاستیک ها بهره گیری لازم را میبرند.
مصطفوی تاکید کرد: پلاستیک‌ها در طبیعت تجزیه نمی‌شوند بلکه به ذرات ریز تبدیل و در خاک وارد منابع خاکی و در آب وارد بافت ماهیان و دیگر جانداران و در نهایت وارد چرخه غذایی انسان می‌شود که در طولانی مدت، مشکلاتی را برای سلامت انسان‌ها به همراه خواهد داشت.
وی در رابطه با مصرف پلاستیک در ایران، گفت: ایران جزو هشت کشور اول تولید زباله در دنیا می باشد بخصوص در استفاده از کیسه های پلاستیکی بالاتر از حد متوسط جهانی است در ایران سالانه بیش از ۳ میلیون تن پلاستیک تولید می شود که بیش از ۹۰ درصد آنها بازیافت نمی شوند .
مصطفوی اظهار داشت : در كلانشهر اراک نیز روزانه ۹۰۰ تن زباله تولید می شود. ۳۵ درصد كل پسماندهای اراک به زباله های خشك تعلق دارد و از این مقدار ۹ درصد آن پلاستیک است که صدها سال طول میکشد که به خودی خود تجزیه نابود شود.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکیدکرد: روز جهانی زمین پاک تلنگری مناسب برای ما انسانهاست که در رفتار با زمین و طبیعت تجدید نظر کنیم تا دین خود را نسبت به نسل آتی و سایر زیستمندان که حق حیات دارند ایفاء کنیم.
استفاده از ساک دستی پارچه ای ، عدم خرید بطری آب معدنی ، کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف ، استفاده از ظروف شیشه ای و ... از جمله راهکارهای عملی به منظور کاهش مصرف پلاستیک به شمار می آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار