کد خبر: ۱۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹ 04 March 2015

شهر نراق با تعدادی کاروان‌سرا و بازار تاریخی و همچنین چندین چشمه، قنات و یک آبشار کوتاه فصلی به نام گیسوان نراق و نیز خانه‌هایی تاریخی مزین شده است.

این شهر از طرف شمال به کوه اُل و از سوی شرق در ۱۸ کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان راه دارد.

آب‌انبار‌های شهر نراق یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجار هستند. این آب‌انبارها در هر سه محله نراق یعنی محله بالا، محله پائین و محله بازار دیده می‌شوند.

در مورد نام نراق گروهی بر این باورند که نام نراق از ستاره‌ای گرفته شده‌ و گروهی دیگر معتقدند که نراق به معنای «نر» یا «نره» به معنای برآمدگی و بلندی زمین است.

نراق از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است. برخی مورخان، تاریخ شکل‌گیری این شهر را قبل از اسلام می‌دانند و معتقدند در ابتدا ۱۷ روستا در مجاورت هم در این ناحیه وجود داشته است که اهالی آنها به دین مجوس و گبر بوده‌اند.

نراق امروزی در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران و توسط شخصی ملقب به ریش‌بلند که سمت کدخدایی داشته، در مکان نراق سفلی احداث شده است.

نراق بواسطه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی که دارد در صورت حمایت شدن به یک قطب گردشگری تبدیل خواهد شد که در این صورت اقتصاد این شهر بر پایه گردشگری استوار می‌شود.

تهیه نقشه‌های گردشگری، هماهنگی راهنماها و ایجاد نمایشگاه‌های گردشگری از جمله اقداماتی است که باید انجام پذیرد.

غار نخجیر به عنوان ثروتی در نراق است خداوند 70 میلیون سال قبل ثروتی را برای مردم این منطقه آفریده که امروز بتوانند از طریق آن اقتصادی فعال را شاهد باشند.

باز شدن درب منازل تاریخی به روی گردشگران زمینه‌ساز رونق اقتصادی است غار نخجیر می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور در این رابطه عمل کند.

گردشگران پس از بازدید از نخجیر می توانند در سفر به شهری مثل نراق از جاذبه‌های گردشگری فراوان آن برخوردار شوند. این اقدام گردشگری را در این شهر دائمی خواهد کرد و موقعیت اقتصادی ویژه‌ای را برای مردم منطقه به وجود می‌آورد.

در نراق 20 هکتار بافت تاریخی و حدود 100 خانه مربوط به دوره قاجار وجود دارد همه باید تلاش کنیم که این پتانسیل را از دست ندهیم و شاهد رشد چشم‌گیر گردشگری در این منطقه باشیم.

به علت محدود بودن بودجه، امکان تخصیص بودجه به همه اماکن و نقاط تاریخی استان در حد مطلوب وجود ندارد و نراق هم از این قضیه مستثنا نخواهد بود ولی باید تلاش کرد که با بودجه محدود در خصوص رونق گردشگری و مرمت آثار تاریخی رسیدگی لازم صورت گیرد.

هر ساله در نراق طرح ویژه‌ای جهت استقبال از مسافرین نوروزی برگزار می‌شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار