رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از تکمیل مرمت مسجد انقلاب (مسجد سرخ) ساوه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 24 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز با اشاره به اینکه مسجد سرخ‌‌ قسمتی از مسجد انقلاب است افزود : مرحله سوم مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه مرمت این بنای تاریخی از ابتدای سال جاری و در چند مرحله انجام شده است گفت: این مرمتها شامل تخریب بخشهای فرسوده بدنه و جایگزین آن با آجر سنتی ( اجرای نما) همراه با بندکشی بدنه های خارجی ایوان و حجره ها، پاکسازی بدنه هاهمراه با سفیدکاری، احرای پلاستر گچ با رنگ اخرا بصورت سنتی در سرتاسر بدنه ها و مرمت ازاره، مرمت کامل بدنه و ازاره اخرایی جبهه شرقی مسجد سرخ، مرمت کامل نمای اجری جبهه جنوبی مسجد حاج فرج، همراه با تخریب بخشهای فرسوده و اجرای نمای آجری و بندکشی کامل بوده است.
او افزود: این مسجد مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه (میدان انقلاب) واقع شده است. بنا، مطابق با اصول شهرسازی قدیمی و سنتی ایرانی که مساجد جامع، مجاور با عناصر اصلی شهری ساخته می‌شده‌اند، مجاور میدان، راسته بازار، گنبد و آب انبار چهارسوق و بازارچه آهنگران بنا شده است.
ایاز یادآورشد: مسجد انقلاب یا سرخ با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امروزه به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار