نشست تخصصی ۲۹ دی ماه روز هوای پاک با شعار هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی توسط گروه علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه اراک با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اراک در بسترفضای مجازی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۲۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 19 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی ، "مهدی مصطفوی " سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این نشست نقش اساتید دانشگاهی و کارشناسان فعال در حوزه محیط زیست را در رفع معضل آلودگی هوا بسیار موثر و با اهمیت دانست و گفت: حفاظت از محیط زیست با مشارکت همه مردم و مسئولان امکان پذیر خواهد شد.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۵ روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده است که ۱۲۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۶ روز ناسالم برای تمام گروه‌های سنی و یک روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک نیز سپری شده است.
وی یادآورشد: خشکسالی‌های ۶ ماهه اول امسال، وزش باد و ذرات معلق، علت آلودگی هوای اراک بوده و نیمه دوم سال تاکنون علت بیشتر آلودگی هوای این شهر وارونگی دما و در کنار آن آلایندگی زیست محیطی ناشی از خودروها و صنایع به ویژه نیروگاه شازند است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در راستای کاهش آلودگی هوا، پایش و بررسی خوداظهاری و غیر خوداظهاری واحدهای صنعتی در دستور کار جدی قرار دارد و از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۶۸۸ پایش و بازرسی صورت گرفته است.
مصطفوی اضافه کرد: در ۹ ماه امسال، ۴۰ واحد صنعتی به عنوان صنایع آلاینده در استان مرکزی شناسایی شده که ملزم هستند یک درصد از عوارض فروش خود را بر اساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و فهرست این صنایع در اختیار امور مالیاتی قرار گرفته شده است.
وی گفت: پایش‌های صورت گرفته منجر به ۱۲۰ اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای صنعتی شده است و ۱۳۱ پرونده قضایی نیز از ۲ سال گذشته در این استان مفتوح و در حال رسیدگی است.
در ادامه این نشست علمی _تخصصی، نظرات و راهکارهایی در خصوص رفع آلودگی هوا توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار