رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نمک نقش مهمی در سکته های مغزی و دیگر بیماری ها دارد و کاهش مقدار کم آن، اثرات بزرگ تری در کاهش ابتلا در امراض دیگر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ 19 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، نسرین یادگاری با تاکید بر نقش تغذیه در کنترل فشار خون افزود: ابتلا ۳۴% افراد بالای ۱۸ سال به فشار خون نشان می دهد نقش تغذیه و کاهش مصرف نمک در کاهش فشار خون بسیار موثر است.
وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک یکی از علل مهم ابتلا به فشار خون بالاست، افزود: حدود ۶ گرم نمک دریافتی روزانه باعث کاهش۲۴ درصدی سکته مغزی و کاهش ۱۸ درصدی بیماری عروق کرونر می شود و حدود ۲.۵ میلیون مرگ و میر را نیز کاهش می دهد.
وی تاکید کرد: الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی، مصرف کم میوه و سبزی، حبوبات، مصرف بی رویه فست فودها مهمترین علل ابتلا به این بیماری ها است.
یادگاری ادامه داد: در کشور ما نیز مطالعه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر حاکی از آن است که %۸۲ علل مرگ و میر مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی است و بیش از یک چهارم جمعیت کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند.
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متوسط مصرف روزانه نمک در کشور ما حدود ۱۰ گرم است که ۲ برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (کمتر از ۵ گرم ) می باشد، تنها کمتر از نیمی از جمعیت کشور مصرف مناسب سبزی و میوه دارند و نیمی کمتر از حداقل مورد نیاز دریافت می کنند و ۸۸ درصد جمعیت بیشتر از ۵ گرم نمک در روز مصرف می کنند.
وی اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت جسمانی، نمک و رژیم غذایی ناسالم، منابع غذایی سدیم را از عوامل تغذیه ای مؤثر در ایجاد بیماری فشار خون دانست.
وی تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا و کنترل آن کنترل وزن و فعالیت بدنی،کاهش مصرف نمک (سدیم)، افزایش مصرف پتاسیم مصرف منابع منیزیم و کلسیم، کاهش مصرف چربی ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار