رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت:طرح‌های محله محور در شهر باید مبتنی بر عدالت و در راستای تعمیق مردم سالاری انجام شود.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 16 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، سید وحید میرنظامی افزود : ایده محله محوری در مدیریت شهری اراک در شورای چهارم مطرح شده و در شورای پنجم مطالعات مقدماتی آن به انجام رسیده است و در حال حاضر نیز پیش سندی برای این طرح آماده شده، اما این سند دارای نقایصی است که پس از رفع آن در شورای ششم به اجرا خواهد رسید.
وی یادآورشد: مبنای این طرح بر توجه ویژه به نیازهای محلات استوار است و ثمرات مطلوبی را برای شهر به همراه خواهد داشت، توجه به محله‌های شهری افزایش مسئولیت‌پذیری و حس تعلق در شهروندان را به دنبال خواهد داشت و با مشارکت شهروندان در برنامه‌های شهری رضایتمندی از عملکرد مدیریت شهری بالا می‌رود.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع از دیگر ثمرات مدیریت محله محور است، ادامه داد: این رویکرد مانع از دپو شدن اعتبارات و امکانات در برخی محلات شهر و محرومیت دیگر مناطق شهری خواهد شد.
وی تاکید کرد: در این راستا باید بازارچه‌های محلی و مراکز خرید در تمام مناطق و محله‌های شهر در نظر گرفته شود تا شهروندان در محلات مختلف با دسترسی آسان به این گونه مراکز نیازی به مراجعه به هسته مرکزی شهر نداشته باشند، به نوعی می‌توان گفت با اجرای سند محله محوری شهر از حالت تک هسته‌ای نیز خارج خواهد شد.
میرنظامی گفت: سند محله محوری در صورتی به خوبی اجرا خواهد شد که ضریب نفوذ آن بالا باشد، چرا که اگر این طرح به درستی اجرا شود دستگاه‌های زیربنایی مانند ادارات توزیع برق، آب و فاضلاب و مخابرات نیز می‌توانند با رویکرد محله محور به ارائه خدمات خود بپردازند که نتیجه این امر جلوگیری از موازی کاری و نارضایتی مردم از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواهد شد.
وی ادامه داد: سند محله محوری شهر در حال حاضر بر اساس میزان جمعیت و جغرافیای محلات تدوین شده است که این مساله یک نقص به شمار می‌رود و باعث خواهد شد محلاتی که دارای جمعیت کمتری هستند از بهره‌وری کمتری برخوردار شوند، این سند نیازمند ویرایش است و باید بر اساس اصل آمایش مدیریت شهری تدوین و نیازهای اجتماعی، فرهنگی، تفریحی هر محله‌ای احصا شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: برای نمونه در هر محله باید تعداد بانوان سرپرست خانوار نیز مشخص شود زیرا این قشر از جامعه نیازمند حمایت هستند و در این زمینه باید به طرح‌های کارآفرینی نیز توجه کرد که این امر یاری دستگاه‌هایی چون استانداری و کمیته امداد را می‌طلبد.
وی افزود: در محله محوری نباید تنها به مقوله‌های کالبدی در شهر پرداخت بلکه مسائل فرهنگی و اجتماعی محلات را نیز باید مورد توجه قرار داد، که در این زمینه باید با شناسایی افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب، ساز و کارهای پیشگیرانه‌ای در نظر گرفته شود، همچنین توجه به خانواده‌های ایثارگر و شهدا در محلات مختلف نیز باعث می‌شود نسل جوان الگوهای خود را فراموش نکنند.
میرنظامی اظهار داشت: در سند محله محوری نیازهای ورزشی محلات نیز باید بر اساس جمعیت گروه‌های سنی و جنسیتی شناسایی شود و در این مطالعات نباید توجه به بانوان، نوجوانان و سالمندان را از نظر دور داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار