مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بهره‌مندی از ظرفیت کشت کم آب بر و گلخانه‌ای با توجه به استعداد عرصه‌های کشاورزی عامل بهره وری و افزایش ارزش افزوده اقتصادی برای کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 16 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، علی‌ اصغر زارعی توضیح داد: کاشت ۱۵۰ هکتار گیاهان دارویی در عرصه‌های کشاورزی استان مرکزی امسال برای این استان تعهد شد که تاکنون این گیاهان در ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های جهاد کشاورزی استان کشت شده‌ است.
وی گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان مرکزی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، افزایش درآمد ۱۰ تا ۱۵ برابری برای کشاورزان به همراه دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: کشت زعفران در ۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی امسال برای سازمان جهاد کشاورزی این استان امسال تعهد شده بود که تاکنون این محصول در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده‌ است.
زارعی، تعهد کشت گل محمدی برای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در سال جاری را ۲۱۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این محصول تاکنون در ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده و کشت این محصول تاپایان سال ادامه دارد.
به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی، توسعه گیاهان دارویی، جایگزینی گیاهان آب‌بر، توسعه کشت زعفران، گل محمدی، ایجاد سایه بان در باغات از جمله برنامه‌ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی این استان برای کاهش مصرف آب در استان و کاهش پیامدهای خشکسالی است.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش گرما و تغییر اقلیم در کشور و استان مرکزی طرح سایبان باغ‌ها با هدف کاهش دمای هوا در این اراضی، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی و کاهش تبخیر در این اراضی اجرایی می‌شود.
زارعی ادامه داد: امسال ایجاد سایه بان در ۱۶۰ هکتار از باغات استان مرکزی در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی برای سازمان جهاد کشاورزی استان تعهد شده بود که تاکنون این طرح در ۶۵ هکتار از باغات استان اجرایی شده‌ است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دمای هوا در زیر سایبان باغ‌ها را ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای بیرون اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی باغی و جلوگیری از بروز خسارت گرمازدگی و سرمازدگی در این اراضی را به همراه دارد.
زارعی، هزینه اجرای طرح سایبان باغ‌ها در هر هکتار از اراضی باغی را سه میلیارد ریال گفت: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای اجرای این طرح در باغ‌های استان وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ایجاد ۶۳۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در راستای اجرای برنامه سازگاری با کم آبی برای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تعهد شده بود که به دلیل عدم اختصاص چاه‌های فرم یک به گلخانه‌های استان، تاکنون ۲۶ هکتار فضای گلخانه‌ای در استان ایجاد شده‌ است.
زارعی، کاهش مصرف ۱۰ برابری آب، افزایش ۱۰ برابری بازدهی و تولید محصولات کشاورزی در اراضی گلخانه‌ای نسبت به فضای باز را از جمله مزایای کشت محصولات گلخانه‌ای به ویژه ارقام گیاهان دارویی عنوان کرد. وی ادامه داد: هدف اجرای برنامه کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ صدم میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی این استان در سال جاری بود که تاکنون اجرای این طرح‌ها یک دهم میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در این بخش را به همراه داشته‌ است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هدف اجرای کاشت گل محمدی در سال جاری در این استان صرفه جویی ۵۳ صدم میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی است که با کاشت این محصول در استان تاکنون ۳۷ صدم میلیون متر مکعب آب در این بخش صرفه جویی شده‌است.
وی افزود: هدف صرفه جویی آب کشاورزی برای اجرای طرح ایجاد سایه بان در باغات استان مرکزی ۴۹ صدم میلیون متر مکعب در سال جاری است که با اجرای این طرح در سال جاری سه دهم میلیون متر مکعب در آب کشاورزی صرفه جویی شده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار