معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:طرحِ کشت قراردادی در کشت گندم آبی و دیم طراحی شده و برای اجرای آن دستورالعمل هایی صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۲۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 12 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمد زاهدی درگردهمائی سراسری قرارگاه امنیت غذایی افزود : یکی از مشکلات در بخش کشاورزی کمبود نقدینگی در هنگام کاشت و عدم اطمینان کشاورز به فروش مناسب محصول در زمان برداشت با قیمت مناسب به ویژه در بخش زراعت و تولید محصولات کشاورزی است.
مهندس زاهدی اظهار داشت: از آنجا که جلب اطمینان کشاورزان در فروش محصول با قیمت مناسب موضوع بسیار مهمی است بنابراین به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی در سال‌جاری دستورالعملی را در سطح کشور تدوین کرده تا شرایطی فراهم شود که کشاورزان بتوانند با کشت قراردادی محصول خود را در پایان فصل برداشت با اطمینان خاطر و با قیمت مناسب به فروش رسانند.
وی ایجاد شرایط پایدار را از مزایای این طرح اعلام کرد و گفت: . وی با بیان اینکه در تعدادی از استانها مجری اصلی این طرح شرکت خدمات بازرگانی یا همان غله است که همه ساله گندم کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری میکند، اظهار داشت: در تعدادی از استانها از جمله استان مرکزی مجری این طرح سازمان تعاون روستایی است.
وی افزود: بر همین اساس قرار است در ابتدای کشت پاییزه دو مجریِ این طرح به همراه دیگر مجری های بخش خصوصیِ کارخانجات آرد و ماکارونی و غیره که تحت عنوان صنف و صنعت شناخته می شوند
،وارد طرح کشت قراردادی شوند.
زاهدی اضافه کرد:در استان مرکزی برنامه ریزی برای سازمان تعاون روستایی و کاخانجات مصرف کننده آرد و گندم که وارد این کشت قراردادی شده اند و با کشاورزان قرارداد منعقد کرده اند انجام شده و مقرر است یک سری خدمات از جمله کود های مورد نیاز کشاورزان همچنین سموم و خدمات فنی را به آنها ارائه دهند و در پایان فصل هم کشاورز محصول را به مجری های طرف قرارداد خود تحویل دهد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این برنامه به استان مرکزی که سردسیر است با تاخیر ابلاغ شده و در آنجا که کشت پاییزه زود و در اوایل مهرماه انجام میشود این برنامه هم حدود اواخر مهرماه ابلاغ شده و تا رسیدن دستورالعمل اجرا می شود. وی افزود: با تلاشهای انجام شده در جهاد کشاورزی تاکنون حدود ۱۰هزار هکتار سطح بهره برداری شناسایی شده که برای عقد قرارداد مذاکرات لازم صورت گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بنا بر این است کشاورزان با این طرح از این امتیازاتی که شامل کودشیمیایی، فسفات و پتاسه است به صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی یادآورشد: حق بیمه سهم کشاورز با ۲۰ درصد تخفیف و بصورت اعتباری و با تخفیفات خاص پرداخت می شود سپس در پایان فصل برداشت کشاورز محصول خود را تحویل مجریِ طرف قرارداد می دهد و مجری نیز باید از روی وجه محصول، آنچه کشاورز بدهی دارد از آن کسر و پول محصول را به او پرداخت کند.
زاهدی اظهارداشت: بر اساس اعلام سازمان تعاون تا کنون ۴ هزار هکتار قرارداد منعقد شده است.
وی با بیان اینکه انتظار می رود کشاورزان از این فرصت مناسب استفاده کنند،توضیح داد: این خود یک امتیاز است از کشاورزان تقاضا داریم از این فرصت استفاده کنند برگشت پول محصول راحت خواهد بود و هم این که اگر الان نقدینگی در دست ندارند بتوانند هم کود تامین کنند هم بیمه شان را انجام دهند و مجری های کشت قراردادی در طول فصلِ داشتِ گندم آبی و دیم خدماتی از جمله کودهای ریز مغذی و سموم مورد نیاز برای دفع آفات و علف های هرز در اختیار آنها قرار خواهند داد.
وی با اشاره به ارائه کمک های فنی برای سرکشی به مزارع و نظارت بر نحوه عملیاتِ داشت و برداشت،خاطرنشان ساخت:۲۱ دی ماه جلسه ای با حضور وزیرکشاورزی،معاونین و جمعی دیگر از مسئولین برگزار و در راستای رفع مسائل و مشکلات کشاورزان قول های مساعدی داده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار