متولی سلامت استان مرکزی با اعلام اینکه گاز مونواکسید کربن ۱۵۶ نفر را تاکنون مسموم کرده است، نسبت به خطرات این قاتل نامرئی هشدار داد و مردم را به استفاده صحیح و مناسب از وسایل گرمایش توصیه کرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 11 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۵۶ نفر توسط این قاتل نامرئی و بی بو مسموم شده اند که از این تعداد ۱۰۸ نفر در محدوده شهری و ۴۸ نفر در محدوده جاده ای بوده اند.
وی یادآورشد: این در حالی است که در سال گذشته ۲۹۵ نفر توسط گاز co مسموم شده اند که از این تعداد ۲۱۷ نفر در محدوده شهری و ۷۸ نفر در محدوده جاده ای بوده اند.
وی تاکید کرد: گاز منو اکسید کربن بی رنگ و بی بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی را از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد برشمرد و گفت: چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه مونوکسید کربن (Carbon monoxide) گازی سمی است که بو و طعم ندارد، نفس کشیدن آن باعث بدحالی شده و قرارگیری بیش از حد در معرض آن باعث مرگ خواهد شد، از مردم خواست تا در استفاده صحیح و مناسب از وسایل گرمایی نهایت دقت را داشته باشند تا جان خود و خانواده شان، به خطر نیافتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار