معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: تمام تلاش بر کاهش مشکلات سامانه بازارگاه است، تغییر نرخ ارز در آینده نزدیک اتفاق می افتد و همه باید آماده این تغییرات باشند.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ 12 December 2021

 

به گزارش تابناک، مهندس دماوندی‌نژاد در نشست با تشکل های بخش دام و طیور در جهادکشاورزی استان مرکزی افزود: تا امروز ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهاده اختصاص یافته که تا آبان ماه این نهاده وارد شده و به گفته بانک مرکزی ارز مورد نیاز تخصیص داده شده است.
وی یادآورشد: هم اینک که درگیر خشکسالی هستیم باید میزان اعتبار برای نهاده تا پایان سال حداقل ۱۳ و نیم میلیارد دلار باشد.
وی اضافه کرد: طبق مطالعات صورت گرفته تا عمق ۴۰۰ کیلومتری کشورهایی مثل عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و...محصولات ما ارسال می شود پس می توان این را با ارز آزاد انجام داد تا ثروت ملی در این مسیر کوچک نشود.
دماوندی نژاد ادامه داد: پشت بارنامه یکی از کارهای نامناسب است که البته همه ما به آن عادت کرده ایم هرچند که غلط است، اصلا معنا ندارد که پشت بارنامه بیشتر از قیمت بارنامه شود و این مهم باید از سوی وزارتخانه های مربوطه رسیدگی شود.
وی گفت:در استان نیز این مهم باید بررسی و به مسئولین مربوطه ارائه شود تا هرچه سریعتر این مهم بررسی شود.
وی ادامه داد: دی و بهمن باید ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شود بنابراین مرغ منجمد باید در سردخانه بماند و به هیچ وجه توزیع نشود و نیاز بازار از مرغ داخلی تامین شود.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افزود: تخم مرغ کف پروتئین مورد نیاز جامعه و کالایی مقدس است چراکه جایگزین ندارد،از مهر تا امروز تنها ۵هزار ۴۰۰ تن تخم مرغ وارد شده و زمینه برای صاردات تخم مرغ نیز در حال فراهم شدن است.
مهندس دماندی نژاد با اشاره به اینکه خشکسالی موجود در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است اظهارداشت: پیش بینی خشکسالی از منظر مردم کاهش آب پشت سدها است اما بنده معضلات این بخش را می دانم و بهبود آن نیازمند همدلی و همراهی در سطح کشور است.
وی افزود: خشکسالی پیش آمده حدود ۴ونیم میلیون تن علوفه مرتعی را از بین برده و به خصوص زندگی دام عشایر یا برخی دامداران روستایی که در داخل استان جابجا می شود را بهم ریخته است.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی یادآورشد: سال گذشته با توجه به بارندگی صورت گرفته حدود ۱۰ میلیون راس جمعیت دام سبک افزایش پیدا کرده و جمعیت دامی به حدود ۷۳ میلیون راس رسیده اما اکنون دام سبک شرایط مناسبی ندارد،این گونه صحنه‌ها در این سال‌ها مشاهده نشده است. دماوندی نژاد اضافه کرد: مشکلات ارزی به منظور تامین نهاده و حفظ دام از اولویت ها در این حوزه است و باید تلاش کرد که دامدار امسال دیرتر وارد قشلاق شود چراکه بارندگی آنچنانی نبوده است که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی شده است.
وی ادامه داد: مسئولان باید در کنار تولیدکنندکان باشند تا با مشاهده این حمایت کمی از دغدغه دامداران کاسته شود، وضعیت دام در اصفهان نیز مناسب نیست البته با این شرایط دامداران در این استان محکم ایستاده اند و با وجود خشکسالی تولیدات شیر خوب و چشمگیری دارند.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی درباره صادرات دام و با اشاره به اینکه صادرات دام قیمت را اصلاح می کند، گفت: در این راستا و به منظور بهبود این شرایط مجوز صادرات ۵۰ هزار راس دام سنگین و ۳۰۰ هزار راس دام سبک صادر شده که این مهم به تشکل‌ها نیز واگذار شده است،همچنین بنده مجوز صادرات ۵ هزار راس تلیسه را نیز برای نخستین بار صادر کرده ام از طرفی به پشتیبانی امور دام نیز خرید تضمینی آغاز شده است.
دماوندی نژاد در خصوص تامین نهاده گفت: دام صنعتی نهاده خود را دریافت می کند هرچند با تاخیر، اما آنچه در این بین دچار مشکل است دام روستایی و عشایری و سبک است که استان قم نیز این مشکل را دارد و از شب گذشته دستور صدور حواله علوفه برای استان قم و مرکزی را داده‌ام تا سهمیه دام عشایر و روستا پوشش داده شود.
وی افزود: در حوزه دام صنعتی باید نگاه ها تغییر کند همانگونه که روش‌های متفاوتی برای تامین نهاده کم آب‌بر و صرفه جویی در این حوزه به دست آمده است.
معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در کشور همانند دنیا تولید باید بر اساس دانایی و آگاهی باشد، کشور ایران قبل از زراعی بودن یک کشور دامپروری است و با استفاده از تکنولوزی های مختلف می توان دامداری و دامپروری کرد و باید از تیم های قوی و کارآمد استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار