مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۲ طرح تحقیقاتی در رابطه با ارتباط آلودگی هوا و کرونا در دست اقدام است.
کد خبر: ۱۰۱۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸ 29 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر رحمت الله مرادزاده افزود: در تحقیقی رابطه افزایشی ذرات آلوده کننده هوا با کووید ۱۹ و بیماری های تنفسی را بررسی می کنیم.
وی یادآورشد: قرار است در این پژوهش که با روش های آنالیز روش های سری های زمانی (داده های هواشناسی، دما، سرعت باد، رطوبت نسبی) در زمان های مختلف، را بررسی و محاسباتی را بر حسب جنسیت و سن انجام داده و ارتباط هر کدام از آلاینده ها را با میزان بستری و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا را بررسی می کنیم.
وی تاکید کرد: این مطالعه در حال انجام است و فاز مطالعاتی و تصویب طرح تحقیقاتی انجام شده و تیم تحقیقاتی بر روی آنالیز داده ها در حال انجام کار است و پس از استخراج داده ها در اختیار رییس دانشگاه و تصمیم گیران حوزه سلامت قرار خواهد گرفت.
این عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تعیین ارتباط آلودگی هوای شهر اراک از ابتدای شیوع کووید ۱۹ که در دسته مطالعات اپیدمیولوژی اکولوژیک است مهمترین هدف این طرح تحقیقاتی است.
وی یادآور شد: در یکی از این پژوهش ها قرار است ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون و کمتر از۲/۵میکرون، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و مونواکسید کربن بررسی و نوع رابطه آنها با موارد مرگ و بستری ناشی از کرونا بررسی می شود.
این عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری های عفونی COVID-19 افزود: این مطالعه به این دلیل که بسیاری از بیماری های تنفسی در فصل های سرد که آلودگی هوا بیشتر است افزایش می یابد، تصمیم دارد رابطه آنها با کرونا که یک بیماری تنفسی است را بسنجد و به این سوال که دلایل مرگ و بستری چیست و چه اثر افزایشی و رابطه ای بین آلودگی هوا و کرونا وجود دارد را پاسخ دهد.
دکتر مرادزاده گفت: امیدمی رود با کسب نتایج این تحقیق و در اختیار قرار دادن آن برای کسانیکه پرخطر هستند و یا دارای بیماری های زمینه ای و بیماری های قلبی و ریوی و حتی سرطان اند و احیانا به کرونا نیز مبتلا شدند مفید واقع شده و بدانند در صورت خروج از منزل در روزهای آلوده چه عواقبی و چه خطراتی آنها را تهدید می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار