رییس گروه سلامت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاکنون ۷۵ درصد از مادران باردار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک نسبت به ویروس کرونا واکسینه شده اند.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴ 27 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر شهلا نظری افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته، مادران باردار جز گروه های در معرض خطر محسوب شده و در صورت عدم دریافت واکسن به انواع شدید و شدیدتر این ویروس منحوس مبتلا می شوند و عوارض مادر و جنینی جبران ناپذیری را پی خواهد داشت، لذا رعایت حداکثری دستورالعمل های بهداشتی، عدم حضور در تجمعات، عدم مواجه با افراد ناقل ویروس مذکور و از همه مهمتر دریافت واکسن کرونا از اصول بسیار مهم پیشگیری می باشد.
وی ادامه داد: در راستای آموزش و اقناع سازی های لازم از طریق منابع معتبر، گروه های فضای مجازی و صدا و سیما و با شروع طرح واکسیناسیون مادران باردار تاکنون، ۷۵ درصد از جمعیت مادران باردار تحت پوشش دانشگاه دُز اول و ۴۵ درصد هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند.
وی با تاکید بر این نکته که واکسیناسیون در زنان باردار منجر به ایمنی زایی می شود، گفت: با توجه به اینکه در صورت ابتلا به کووید ۱۹ در بارداری، احتمال تشدید بیماری بیشتر است، واکسیناسیون بهترین گزینه پیشگیری می باشد از این رو انتظار داریم که واجدین شرایط هر چه سریعتر با دریافت واکسن خود را ایمن کنند.
دکتر نظری ادامه داد: از‌ گذشته سابقه استفاده از واکسن با این شرایط در بارداری وجود داشته که آن هم واکسن آنفلوانزا و توام بوده است، اما متاسفانه به دلیل سوء برداشت و انتشار اخبار بی پایه و اساس از واکسیناسیون در بارداری، استقبال از واکسیناسیون در بارداری کافی نیست، لذا توصیه می کنیم که مادران باردار بالای ۱۸ سال واکسینه نشده، به ویژه مادران باردار دارای بیماری زمینه ای، دیابت، بیماری قلب و عروق، سرطان و دارای BMI بالا هر چه سریعتر پس از ‌مراجعه به پایگاه و خانه بهداشت و دریافت مشاوره و توصیه های لازم نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.
وی تاکید کرد: تزریق واکسن کرونا، بعد از سه ماهه اول بارداری تا یک هفته مانده به زمان زایمان (۳۹ هفته) صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات دریافت شده، در حال حاضر واکسن سینوفارم جزو واکسن‌های مناسب برای تزریق در دوران بارداری می باشد، اما تزریق واکسن آسترازنکا در صورت درخواست مادر باردار، منوط به تایید کمیته دانشگاهی امکان پذیر است.
رییس گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: خوشبختانه از ابتدای شروع طرح واکسیناسیون مادران باردار تاکنون شاهد کاهش موارد بستری و مرگ میر مادران باردار هستیم که این مهم نشان از تاثیر مفید واکسیناسیون می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار