مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هدفگذاری امسال جهاد کشاورزی استان برای ایجاد ۲۵ هکتار فضای گلخانه‌ای بود که تاکنون ۲۱ هکتار این فضاهای تولید کشاورزی محقق شده‌ است.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 09 November 2021

 به گزارش تابناک مرکزی، علی‌اصغر زارعی افزود: این فضاهای گلخانه‌ای بیشتر در شهرستان محلات، ساوه و اراک است. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، پرداخت تسهیلات به گلخانه‌داران را از جمله برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش سطح زیر کشت گلخانه در استان مرکزی اعلام کرد و گفت: ۸۰ درصد منابع مورد نیاز برای ایجاد طرح‌های این حوزه در استان به‌صورت تسهیلات در اختیار متقاضایان قرار گرفته و بقیه توسط فعالان این بخش تامین می‌شود.
زارعی یادآورشد: قیمت بالای تجهیزات و قطعات سازه‌های گلخانه، نهاده‌ها و مواد اولیه تولید، سود بالای تسهیلات و نبود تشکل منسجم از جمله مهمترین مشکلات گلخانه‌داران استان مرکزی است.
وی با یادآوری زمین اجاره‌ای برخی واحدهای گلخانه‌ای استان مرکزی گفت: گلخانه‌هایی که قبل از سال ۸۹ و تصویب قانون بهره‌وری در شهرک‌های گلخانه‌ای استان ایجاد شد ،سند آن‌ها به نام متقاضیان صادرشده و واحدهایی که بعد از این قانون در استان استقرار می‌یابند امکان صدور سند برایشان نیست و این مهم برای تولیدکنندگان دغدغه‌ای جدی شده است که در صورت اصلاح این قانون می‌تواند آرامش و پشتوانه مطلوبی برای بهره‌برداران به‌حساب آید.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه و بازسازی ۷۰ هکتار عرصه گلخانه‌ای امسال با هدف بهبود الگوی کشت و تولید محصولات کیفی در این استان آغاز شد و ۴۰ هکتار فضای گلخانه‌ای امسال به اراضی گلخانه‌ای استان مرکزی افزوده شد و اصلاح و بازسازی ۳۰ هکتار از عرصه‌های کشت گلخانه‌ای نیز در دستور کار است.
زارعی ادامه داد: پارسال نیز ۳۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای در این استان ایجاد شد و ۳۸ هکتار از اراضی گلخانه‌ای این خطه نیز در این مدت اصلاح و بازسازی شد.
وی اضافه کرد: ایجاد ۲۰ هکتار فضای گلخانه‌ای و بازسازی ۱۸ هکتار از این فضاها سال گذشته برای سازمان جهاد کشاورزی استان تعهد شده‌ بود که عملکرد این حوزه در استان بیشتر از تعهدات محقق شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی پارسال به‌صورت تسهیلات برای ایجاد، اصلاح و بازسازی گلخانه‌های استان مرکزی پرداخت شد و اکنون نیز محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای ایجاد گلخانه در استان وجود ندارد.
زارعی ادامه داد: یک‌هزار و ۱۱۵ هکتار اراضی گلخانه‌ای در استان مرکزی وجود دارد که ۴۹۵ هکتار این اراضی در فضای گلخانه‌ای و ۶۲۰ هکتار در فضای باز ایجاد شده‌ و کشت گل و گیاه‌های زینتی و سبزی و صیفی در اراضی گلخانه‌ای این استان نیز برای پنج هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.
وی گفت: ۱۵۰ میلیون بوته گیاهان فصلی و نشایی، ۲۷۰ میلیون شاخه گل شاخه بریده، ۵۲ میلیون گلدان گل گلدانی و ۸۸ میلیون اصله درخت و درختچه زینتی سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود و این استان در زمینه تولید گل‌های فصلی و نشایی مقام نخست، گل شاخه بریده مقام دوم، گل گلدانی و درخت و درختچه‌های زینتی مقام سوم را به خود اختصاص داده‌ است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت: این استان تنها صادر کننده بیدقرمز در کشور است و ۱۷ میلیون دلار انواع گل و گیاهان زینتی پارسال از این خطه به خارج از کشور صادر شد و یکی از فعالان حوزه تولید گل و گیاهان زینتی استان رتبه نخست تولید این محصولات را از آن خود کرد.
زارعی معتقد است: بالا بودن هزینه تولید به‌دلیل کوچک بودن واحدهای تولیدی استان مرکزی، نوسانات ارزی و وجود مشکلات بانکی از جمله مهمترین مشکلات فعالان بخش گلخانه‌ای استان مرکزی است و وجود مشکلات بانکی موجب شده صادر کنندگان این محصولات نتوانند برای فروش محصولات خود نسبت به بازکردن اعتبارنامه (ال سی) اقدام کنند.
وی ادامه داد: تکمیل و تجهیز پایانه صادراتی گل و گیاه محلات، ایجاد نمایشگاه محلات برای معرفی محصولات گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی تولیدی استان مرکزی، جذب سرمایه‌گذار خارجی برای ورود فناوری‌های جدید به کشور و ایجاد گلخانه‌های روزآمد از جمله راهکارهای افزایش صادرات این محصولات به خارج از کشور است. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری وجود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای در کشور گفت: پنج هزار هکتار این اراضی در فضای باز و سه هزار و ۵۰۰ هکتار در فضای بسته ایجاد شده‌ است.
وی ادامه داد: ایران در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی رتبه پانزدهم را در سطح جهان و پنجم را در آسیا به خود اختصاص داده و برخی گل‌ها از جمله گونه پامچال و برخی ارقام پیازی تنها در این کشور تولید می‌شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: سرانه مصرف گل و گیاه در کشورهای اروپایی ۲۰۰ شاخه و این رقم در کشور ۱۵ شاخه در سال است.
زارعی ارزش صادرات گل و گیاهان زینتی از کشور در سال گذشته را ۲۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: توان صادرات این محصولات در کشور ۸۰۰ میلیون دلار در سال است. وی ادامه داد: ایران رتبه ۱۰۷ صادرات گل و گیاهان زینتی را در جهان به خود اختصاص داده و روسیه، عراق، کشورهای اوراسیا، ارمنستان و تاجیکستان از جمله عمده کشورهای مقصد صادرات این محصولات از کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار