مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۶۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال امسال در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶ 25 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،علیرضا کیشانی افزود: این اعتبارات برای اجرای طرح جهش تولید در اراضی دیم ۹ شهرستان اراک، شازند، ساوه، زرندیه، خمین، کمیجان، دلیجان، فراهان و خنداب اختصاص یافته‌ است.
وی ادامه داد: ۳۲ هزار هکتار اراضی گندم دیم، ۱۲ هزار هکتار جو، ۱۰ هزار هکتار حبوبات دیم، سه هزار هکتار محصولات علوفه‌ای و سه هزار هکتار دانه‌ها روغنی در طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی در این شهرستان‌ها زیر پوشش قرار می‌گیرند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه با بازپرداخت پنج سال برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی از جمله دنباله بند، بذر کار مستقیم و سم‌پاش به کشاورزان محدوده اجرای طرح پرداخت می‌شود.
کیشانی اظهار داشت: منابع مالی مورد نیاز طرح جهش تولید در اراضی دیم توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تامین شده و این تسهیلات در راستای ایجاد تنوع در الگوی کشت، افزایش ضریب نفوذ بذر گواهی شده در دیم زارها ، توسعه کشاورزی حفاظتی و تنوع ارقام دیم از جمله گندم، جو و محصولات علوفه‌ای در این اراضی پرداخت می‌شود.
وی یادآورشد: افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، علوفه‌ای، حبوبات، افزایش حاصلخیزی خاک، توسعه مکانیزاسیون، ظرفیت سازی نیروی انسانی، تهیه بذر، کود و سم، آموزش، بیمه و تجهیزات از دیگر اهداف اجرای این طرح در اراضی دیم استان مرکزی است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این طرح حول سه محور الگوسازی و توسعه کشاورزی دیم، کنترل، نظارت و مدیریت مزرعه و اتصال مسقیم به بازار اجرا می‌شود.
کشانی افزود: طرح جهش تولید در دیمزارها از سال گذشته با پیشنهاد ستاد فرمان حضرت امام(ره) و دستور مقام معظم رهبری توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور آغاز شده‌ است.
وی ادامه داد: این طرح امسال با هدف افزایش بهره‌وری در محصولات دیم، افزایش سطح زیر کشت برخی محصولات دیم از جمله دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای در استان مرکزی آغاز شده‌ است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهارداشت: ایران اسلامی با میانگین بارندگی ۲۳۰ میلیمتر و این استان با ۲۷۰ میلیمتر جز مناطق خشک و نیمه خشک بوده و کشت دیم سالانه ۶ و نیم میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی استان انجام می‌شود.
کیشانی عمده محصولات کشت شده در اراضی دیم استان مرکزی را گندم، جو و حبوبات اعلام کرد و گفت: کشت گندم ۸۹ درصد محصولات کشت شده در اراضی دیم استان را به خود اختصاص داده‌ است.
وی ادامه داد: ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۵۰ درصد این محصولات در اراضی دیم استان تولید شده و این مهم نشان از اهمیت اراضی دیم در تولید این محصول دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار